onsdag 6 augusti 2008

Damfotboll

OS 2008 har börjat
Vi hade järnkoll på öppningsmatcherna i damfotboll i Kina idag - min arbetskompis Håkan och jag. Först skulle det bli Tyskland mot Brasilien (en höjdarmatch) lagom till morgonfikat sedan Kina mot Sverige lika lagom till en förlängd fikapaus under eftermiddagen.

Var finns kunskaperna?
Inte hos oss åtta i alla fall som satt framför storbildskärmen och kollade på Sverige-matchen. Måste lägga till att vi är verkligen fotbollsintresserade och "kan" allt om denna sport. Kolla bara den här konversationen oss emellan:

Verklig konversation idag
- Charlotte Rohlin, aldrig hört talas om. Någon som vet vilket lag hon spelar för?
- Ingen aning, svarade 7 röster i kör.

- Men visst spelar Jessica Landström i Hammarby.
- Gör hon?

- Lotta Schelin är verkligen duktig, hon är från Göteborg.
- Asså?!!!!

- Norge leder med 2:0 över USA, det hade man nog inte trott. Synd för Pia Sundhage bara.
- Varför det då?
- Hon är ju USAs förbundskapten.
- Är hon, det visste jag inte.

- Vilka andra lag spelar i Sveriges grupp då?
- Ingen aning.
- Det är nog Kanada och Nigeria.
- Nej, det är Kanada och Argentina.

"Omvänd" fiktiv konversation
Börjar ni förstå?!!!
Är det någon därute som kan tänka sig följande fiktivt samtal i samband med ett VM/EM/OS för herrar:
- Mellberg då, är han kvar i Aston Villa?
- Nej det tror jag inte, men det var någon klubb i Italien som var intresserad. Fråga mig inte vilken bara.

- Chippen då. Vad heter han på riktigt egentligen?!
- Ingen aning.

- Undrar om det går bra för Svennis i England den här säsongen.
- Men har han inte flyttad till något afrikanskt land och blivit förbundskapten där?!

- Aldrig hört talas om Anders Svensson, vilket lag spelar han för?
- IFK Göteborg, tror jag.

Hur är detta möjligt
Ja, hur är det möjligt att våra kunskaper om svensk damfotboll är såååååååå skrala.

- Dålig mediabevakning. Nej verkligen inte. Spaltmeter i alla tidningar, på TV och på webben.

- Dåligt intresse. Nej inte det heller, jag gillar damfotboll och har ju själv spelat i 25 år. Läser alltid resultaten av damallsvenskan och följer tabelläget.

Det finns helt enkelt ingen ursäkt för min egen och mina kollegors pinsamma okunskap.
Jag skäms för min okunskap vad gäller Sveriges damlandslag men ännu mera för jag "kan" spelarna i Brasilien och Tyskland och vet att den tyska landslagsmålvakten heter Nadine Angerer och spelar för Djurgården-Älvsjö.

Lider ni av samma okunskap? Varsågod, det är sällan för tidigt och aldrig för sent >> att öka på allmänbildningen, ha, ha!!

PS. Bilden ovan föreställer de Olympiska spelens maskottar. Söta va?! Kolla länken om ni vill "spetsa" er allmänbildning ytterligare. DS

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste erkänna att vi inte tittade så mycket på matchen, men hade tv'n på så vi hörde om det hände något. Ha, ha !

Maskottarna var så söta så jag var tvungen att sätta in dom på min blogg också. Och så länkade jag till dig också på en gång.

Imorgon är det fotboll igen.
Men det vet du ju redan - du som brukar ha råkoll. Själv har jag köpt os-tidningen och ska försöka se så mycket som möjligt.

kram

Mrs Bettan sa...

Men det är väl inte rättvist att börja spela innan själva spelen har startat med invigning ?
Jag hörde och såg också matchen och blev såklart besviken över resultatet. Med nya krafter så kommer damlandslaget igen tror jag.
Kramis MrsBettan

MaMalena sa...

Tyvärr tar man inga medaljer med ett sånt spel. Men jag håller i alla fall tummen för våra tjejer Oavsett vad dom heter... :) Erkänner att jag oxå har dålig koll på namnen, trots intresse.

/malena