lördag 2 januari 2010

Lördagslinsen: "Nytt"

Helgens tema hos Lördagslinsen är "Nytt". För er som har följt min blogg ett tag är det ju inget nytt att jag avskyr snö och kyla. Igår var jag faktiskt ute och tog några nya bilder för att visa att jag kan gå ut om jag vill. Idag vill jag inte.
Istället presenterar jag något nytt inifrån. Från värmen i köket. Vår nyinköpta Nespresso maskin "Nessy" har värmt oss invärtes sedan strax före jul. Nytt - jämfört med vanligt kaffé - är att nespresson verkligen ger oss en "kick" i rätt riktning, det vill säga att vakna på morgonen. Nu är klockan 13:00. Två glas avverkade. Men jag lovar att kicken idag inte är tillräckligt stark för att "kick us out of the house". Så inget nytt där inte;-)

30 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt, nyårsafton var jag iväg och köpte en Nespresso jag också. Citz, den retrovita, hur snygg som helt och väldigt gott och enkelt :)
Ha en fin helg.
/Helena

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

En sak kan jag konstatera att det där inte är någon maskin som kommer att ligga i ett skåp oanvänd.

Detsamma är det för min nya maskin, hälsogrillen. Nu vet jag inte hur mycket nyttigt som blivit grillat men en hel del har jag redan hunnit med. Både kött, hamburgare, härliga smörgåsar har hamnat under luppen i veckan. I kväll blir det helgrillad oxfilé när det kommer middagsgäster.

Jag vet inte ert gradantal men här har det nog blivit lite kallare igen, var till affären och det kändes friskt och myggfritt.

Petra sa...

Det bästa som finns är gott kaffe och då menar jag riktigt kaffe som din maskin gör. Kram

Joakim. sa...

sv: Gott nytt år på dig också Beate :) Och ja, riktigt skönt med ett nyktert nyår, vuxenpoäng till mig där! Dags för en ny bloggdesign snart? ;)

Anders W sa...

Tur att vi är olika. Jag älskar att det är vinter när det ska vara vinter. Slasket kan kvitta. Men att sitta inne och mysa är inte fel. Fast nu väntar skidorna.

Em sa...

Jag blir lite nyfiken, vad är fördelarna med med denna skapelse framför vanliga kaffemaskiner? Frågar för jag vet inte..
Sv: Dessert "Gino": Kiwi, hallon, blåbär, banan. Över det river man generöst med vit choklad och ställer det hela in u ugnen tills chokladen har smält lite och börjar ta färg. Sen en rejäl klick med vaniljglass på det. Serveras ljummet/varmt. Verkligen gott!!

S o F sa...

Tur att man kan uppdatera vad som är inne på teknikfronten här hos dig, annars hade jag ju inte vetat vad en Nespresso var för nåt.
(ja egentligen fattar jag väl inte riktigt vad det är, för jag dricker inget annat än vanligt bryggt ekologiskt kaffe)

Tror du inte att jag var tvungen att ge mig ut i kylan och fota idag också - det var ju så soligt och fint. ;) (förlåt)

Varma hälsningar!

...på tal om kaffe, nu blev jag kaffesugen - inte så konstigt, klockan är ju snart 15...

Nettan sa...

My god, har du köpt en sån där med ampuller ?! Najs !

Då får du njuta av en för mig också. Jag fick en mjölk-skum-kanna i julklapp av mamma så här görs det cafe latte för fulla muggar. mums !

kram i kylan !

Lissen sa...

Jag blir lite nyfiken på den här kaffemaskinen! Kan den jämföras med gott kokkaffe från Norrland!

Tog en promenad på lunchrasten , såg en solglimt, yiippee.
Iklädd täckbyxor och mössa, såklart! Ha det skönt inne i värmen!

Lissen sa...

Du ditt kaffe är kanske MYCKET godare!!!!
Men visst låter det lite häftigt med Norrländskt kokkaffe. Lite kult!!!!

anne sa...

Vad är det där nespresso för nå´t? Något slags kapslar med kaffekoncentrat eller vad?

aah noo nutink....

Joakim. sa...

sv: Ja, bilden var suverän! Den är handritad i Photoshop, riktigt bra gjord! Hm, gällande design.. jag vet inte, du kan ju gå igenom de tidigare designer jag gjort och se om du kan få inspiration eller idéer? Sen så ja, självklart vill man komma ihåg och minnas nyåret :)

Olga T sa...

Nessy! Klart den skulle ha ett namn maskinen :)
Dricker också hellre kaffe än går ut idag, idag är det bitande kallt. Brrr!

anne sa...

Hmm...Men kapslarna ser så små ut! Men de är väl för en kopp/glas/styck då? Hur blir det om man vill ha starkare? Är det bara en sorts maskin de fungerar med?

Photos by Storm sa...

Ja, en sådan kom hem till oss också i julas, tror det var tomten som tyckte vi varit snälla. Det är så gott och man njuter mycket mer av de goda dropparna. Ha det bra/Lis

Gun sa...

Den är snygg den där maskinen och det blir säkert jättegott kaffe också. Visst är det skönt att stanna inne i värmen, men jag gillar snö och kyla också.

karina sa...

Hejsan! och tack för titten på min blogg...jodå bootsen o hatten kommer snart att användas i linedancen och även på alla country evenemang i sommar, och lasso har jag, men dock inte hästen...

//K

Nollan sa...

Snygga är de, Nespressomaskinerna - har dock inte smakat något ur dem ännu! Men kan tänka mig att det är ett lyft i kaffedrickandet på hemmafronten!

Ellis sa...

Hahaha kör du ofta ett ord du upprepar? :D

sv: Jag är nöjd med mig ibland, men kommentarerna som du säger är inte lätta att undgå och dem gör ju ont? Riktigt ont så där stirrar man i spegeln och blir jätte ledsen varför Gud gav mig så lite fett?

Nu förstod jag dig ej, är du också naturligt smal eller med lite hull på kroppen?

Att vara smal och försöka hitta kläder är ej kul.

Jess sa...

Den påminner lite om vår!
Härligt att det ger er en kick!
Gillar att du fetat ny i olika varianter!

Malin B sa...

Här kör vi med vanligt, hederligt svart kaffe från en gammal hederlig kaffebryggare. Det tar ju några år innan nymodigheter kommer till oss på landet. ;)

Jag ÄR "rädd" för billigt "byggmaterial" så vi besökte en gammal, hederlig färgaffär förstås. De "prisvärda" alternativen där är långt ifrån lågpriskedjor som jag inte tänker namnge. Ordning och reda, det är vår melodi.

Ellis sa...

Jag är ljushårig egentlig, och att vara klumpig/klantig är mitt andra namn, dock tillhör det min charm! :D

Jag var klumpigare förr i bloggen, då inledde jag dagens skada så ni fick veta hur klumpig och klantig jag är! :D

Jag är 173 och väger idag 49 kg...

Ellis sa...

Hej, jag gjorde om din kommentar i min blogg.. Tog bort där du skrev min vikt.. Vill ej gå ut med den :) Känns inte kul .. :)

Mitt klumpiga jag kommer komma, det finns där hela tiden ;) Var inte du med när jag kastade min nyskalade kastanj i papperskorgen? Eller när jag välte orkidéen på jobbet och sparkade ned två vaser av misstag?


Äh att vara lång är ej kul :D

PS. Kommentarerna spårar oftast ur hos mig :D

Maria Berg sa...

Du kan ju åka på semester varje år till Australien under vintermånaderna, men då tycker jag allt du skall köpa en sommar klänning, man kan ju alltid ha långkalsinger under dem...
gott nytt och drick inte för mycket "kaffe",
MB

anne sa...

Vaken än? Klockan är ju "bara" 10.17...

Gun sa...

Sv: Jo, jag har funderat på att vakna och ta smärtstillande, som du föreslår. Men samtidigt tycker jag det är bra att jag kan sova, och är lite rädd att inte kunna somna om, så jag fortsätter nog så här. Sover till åtta-nio, tar ett piller och vilar tills det hjälper.

Pjoltas sa...

Gaah! Sikket lyx!
Jag köpte faktiskt precis en kaffebryggare på nätet.. inte en sån fin though!
=)

Ellis sa...

Klart man orkar blogga trots sitt mående :D

Men vadå snygg bringa är ju bara ett plus ;) Om man blir fit av att bli sjuk istället för att gymma tar jag sjuk delen ist :D

Hoppas det är bra med dig!

Ulrica sa...

Å, en sådan apparat skulle jag oxå vilja ha :) Får längta.
Skön fortsättning på nya året önskar jag dig.

Ladyinblue sa...

Hejsan, Tack för kommentaren hos mig. Ja den här gången fick vi gå in på presentshoppen som de använder sig av och välja julklapp. De hade väl antagligen satt ett högsta värde, men denna våg var de som jag tyckte var bäst, handdukar har man ju förr o s v. Vad beträffar burkarna så är det INTE rengöringsmedel. Den vänstra är Psylliun Husk (fiber) och den andra ett Trippelprotein med chokladsmak som man blandar med mjölk, havremjölk t.ex. Denna Triple-protein är bra när man tränar. Båda kommer från Natures of Scandinavia.
Jag älskar deras produkter.
Ha de gott