tisdag 6 april 2010

Gröna vårtecken?


Imorse var det 1,4 plusgrader. Under eftermiddagen hade termometern masat upp sig till 5,5 på Celsiusskalan. Då är det vår! Ja inte har undertecknat några vårkänslor vid sådana temperaturer men kollegorna har uppenbarligen fler varma tankar än jag.

Vårtecken
Kollegan A dök för första gången på tre och en halv månad upp utan kängor och svarta yllestrumpbyxor. Det var nylonstrumpor och gympaskor som gällde idag. Ett klart vårtecken.
IT-bästisen Totte hade även han bytt från vinterskor till sina programmerbara Nike. Även långkallingarna hade fått gå i sommaridé berättade han. Då han lätt fryser om händerna fick vinterhandskarna dispens i någon vecka till. Ett solklart vårtecken då han hade räknat med att bära långkallingar fram till midsommar.



Grönt som grönt?
Vissa delar av IT-avdelningen har inlett sin Beach 2010 kampanj med att äta näringsrik mat till lunch. Just nu betas alla pizzerior i Vasastan av. Dagens pizza innehöll förutom "flytande mozzarella" färska tomatskivor och Ruccola, vilket inte alls föll Totte i smaken. An ogillar nämligen varma tomater i alla former (inte olik maken faktiskt). Dessutom tycker han inte om röda tomater. För Totte gäller omogna och gröna diton. Inget vårtecken där inte.
Då vi hade "fruktstund" på jobbet idag tänkte jag - med min Beate logik - att en grön banan väl borde falla arbetskompisen i smaken. Det gjorde den inte. Grönt som grönt - nej, inget vårtecken där heller;-)



PS. Den stora bilden visar "dagens fynd" vid Norrtull. Gröna fingrar... nja. Ett grönt vårtecken jo kanske;-) DS

16 kommentarer:

Petra sa...

Gröna fingar och nylon strumpor är ett säkert vårteken.

egoinasmamma.nu sa...

Jag hade mina nyinköpta skor i dag, det är torrt på vägarna, jätteskönt! Sen har jag fått höra att de finns i roliga färger också, så det blir nog ett par till. Hahaha! Den handsken har sina egna idéer.

Jess sa...

Jag har köpt ännu ett par vårskor men går fortfarande i stövlar...
Grön tomat men integrön banan? Haha, ja vissa ska göra allt så komplicerat! ;)

Lissen sa...

Hittade också en handske på en stolpe i helgen helt klart ett vårtecken (fotade såklart.
Även att Totte har på sig sina vårskor!
Vårdiet, förkommer nog landet runt :-)

Mia sa...

Jag bytte till vårjacka under helgen, men dagen efter kom vinterjackan på igen! Det blåser ju nordanvind ibland... ingen värme då...

Svettas in våren... visst är det så det heter...

Susanne sa...

Träffade på Totte i morse och såg hans underbara vårskor och efter det så var jag vårglad hela dagen =D

Daniel sa...

Ja mera vårtecken kan man inte finna!

Diggar skorna!

S o F sa...

Förlåt, jag sitter här och skrattar åt din kommentar hos mig, angående din "otur" med orkidéer...
Tre dagar kan nog vara svårslaget.

Jag däremot brukar ha "tur" med dem, så jag förväntar mig några månaders blomning framöver. ;)
Vi får se.

Tack för ett uppmuntrande vårinlägg.

Ha det!

Hörni sa...

Handsken gör ett tecken i alla fall. Kanske ett vårtecken.

Det är så skönt att ta på sig lättare skor! Helt ljuvligt. Fast jag har dunjackan på fortfarande.

Beach 2010..vad är det? ;)

Malin B sa...

Här har du en till som har vantar länge!
Jag tror ju stenhårt på det där med att "kall hand och varmt hjärta" stämmer i och med detta. ;)

Du har så rätt, inte spelar kilona så stor roll om du är nöjd och belåten inifrån och ut - med dig själv!
(Jag ÄR nöjd får jag tillägga för att undvika alla missförstånd.)

Hörni sa...

Sv: Hahaha, jag vet vad det betyder, jag menade bara att jag inte bryr mig, och inte du heller antog jag. :D

Ellis sa...

TOMAT är bäst i alla former, helst varma tomater i varma mackor, pixxor, MAT, grytor, åh jag blir galen love it! :D:D:D

Hoppas de bra med dig Beate <3

Shannara sa...

Haha, vår? Beach 2010... Jag får nog satsa på Beach 2030 jag... =)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Ursäkta men jag ler och småskrattar - fruktstund - det hade barnen på dagis.

Jag kan berätta att jag också inlett våren med att ta på mig skinnjackan som är avsedd för vår och höst, även sommarkvällar går bra. För säkerhets skull tog jag en extra tröja under. Jag frös inte.

Jag hade tänkt lägga upp mina rosa vårtecken, får se om jag orkar skriva ett inlägg ikväll.

Jag förstår hur ni tränar för att komma i form för beach 2010, bara grönsaker och olika sädeslag på menyn. Lycka tikll säger jag som borde efter att ha varit dumdristig och gått på finten att delta i Vårruset 2010.

Huskatt sa...

Hos oss finns ett ytterst lokalt vår-tecken.
Min son nummer 3 dyker upp i jacka och gummistövlar. Och inget mer, då är det vår.
Åker jackan av, då är det sommar :)

Britt sa...

Här är vårtecknen få...men så bor jag ju i Luleå och får skylla mig själv.

Handsken såg nästan ut att göra ett surftecken...men det känns långt till surfsäsongen...eller till Hawaii.

Det blir till att ligga i vassen sommaren 2010.