torsdag 5 maj 2011

Snart på ett SATS nära dig

Det här inlägget är lite bonnigt skriven av en asfaltbonde som idag lärde sig tre saker som är helt naturlig vetenskap för ”riktiga” bönder.

Ost
För att tillverka ost behöver man kor som levererar mjölken för att få till ostar så småningom. Hänger ni med!? Den här osten däremot har ingenting med varken kossor eller mjölk att göra. Den är gjort av ved som man normalt matar brasan med. Den kvinnliga konstnären E är sex år och vännen N:s dotter. Den osten skulle jag gärna sätta tänderna i, den är superfin!!! Asfaltbonderegel nummer ett: tro inte (bara) på Kvibille;-)

Ägg
De här äggen kommer från Skalmsta Gård. Som ni ser på stämpeln som sitter inne i locket på kartongen så har varje höna en personlig tränare – PT. Detta faktum ”äggar” min fantasi naturligtvis och jag ställer mig frågan om hönorna snart dyker upp på ett SATS nära dig eller om dom nöjer sig med en personlig tupp – PT.
Utomhusgymnastik får hönorna också. Här undrar jag om dom har klippkort hos Friskis & Svettis eller om det återigen är tuppen som kör några varv med dom runt gården till tonerna av ”Chicken Song”.
Som ni ser på bilden har äggen varierande solbrännor. Jag utgår ifrån att gården även har ett solarium där hönorna eller äggen eller båda kan uppehålla sig under vinterhalvåret - inga blekfisar här inte...
När äggen - lagda av dessa vältränade hönor - slutligen hamnar på min tallrik vet jag att jag slipper äta vitamintillskott – de är ju vitaminpiller, det står på kartongen ju;-) Asfaltbonderegel nummer två: tro inte (bara) på Kronägg.

17 kommentarer:

Jess sa...

Osten är ju kanonfin! En blivande konstnär tror jag allt!
Hahaha, PT till hönor! :)
Tack för alla tips, ska se om vi hinner/hittar dit!

thejeanettishway sa...

härligt, härligt!
vilken svada du har... me like :)
idag har fd asfaltsbonde fått inhalera koskit kan jag meddela. jesus att det kan lukta så skarpt.
blommorna krullade sig, mina näshår blev bortsvedda och tvätten vart det inte tal på att hänga ut!
tack för din roliga blogg; tänkvärd, innehållsrik, underhållande, inspirerande och fylld med vardag. något som jag verkligen uppskattar till fullo.
kraaam från kärringa på Bön i dalsland//

Jane sa...

Läste det som stod om äggen ... en gång ... sedan en gång till ... "full med järn" ... jag undrar om även tuppen tar sig ett järn därav hönornas motion och "personlige tränare" ... hrm ... ;)

PS. vilken liten konstnärinna! :))

Hörni sa...

Men oj vad fin osten är, superduktigt gjort!
Hahaha, personlig tupp, hahahaaa.. Inte visste jag att vissa hönor hade det så bra. Men att ägg är vitaminpiller visste jag. De innehåller nästan allt man behöver, har jag hört.
Vilken lektion, nu kan du flytta ut på landet och bli bondmora. :)

Rantamor sa...

För det första...
den osten var helt fantastisk gjord...och bara sex år är konstnären....
SÅÅÅ duktigt och så kreativt.

Och vad beträffar hönorna...
hoppas jag att dom verkligen får sig ett järn...
Äggena ser underbart solglada ut...kommer säkert från Mallis.

Eller så har tuppjäveln varit på semester...
solat kulorna ordentligt...

Du skriver så härligt.

Vi hörs nångång framöver...
Tjingeling.

Bildgatan sa...

Ostälskaren här älskar även denna ost och Kvibille kan slänga sig någonstans.

Med den skulle konstnärinnan kunna göra lite affärer och tjäna lite kosing.

Jag vet inte hur länge jag läst texten och inte bara en gång och funderat över om du hittat något skämt på nätet eller om det är den sanna marknadsföringen. Nu tror jag på det senare och f*n man skulle vara höna på Skalmsta Gård.

Idag har du verkligen lyckats lägga upp två ätbara saker som är helt nödvändigt hemma hos mig, utom till sockerkakan för den köper jag på fiket och äter inte ägg till.

Med den färgblandningen har de nog en ganska mångkulturellt samhälle och kärleken frodas över nationaliteterna - underbart. Tänkte bara eftersom äggfärgen har att göra med hönsrasen.

Pumita sa...

Haha, vilket kackel på SATS! Tur att man inte går där... men jag hävdar bestämt att jag såg några Agdor på utflykt på Mexikoresan. Och de talade svenska. ;D

Susanne sa...

Halsa och krama N ifran mig nasta gang du traffar N.

Susanne sa...

Sv: Vi stotte pa 2 st jazzklubbar i forrgor, sa lite Jazz finns det iaf ;)
En marklig sak var att pa Bourbonn street kuknde man roka pa barerna ocd man bestallde kunde man ta med sig ut pa gatorna och ga in med pa nasta stalle.
Aven fast det inte var Mardi Gras, stod folk pa balkongerna och slange ut de speciella halsbanden. Jag och Cee ficka et varsit tjusigt halsband av en trevlig amerikansk man som tyckte att det var kul att vi kommit hela vagen till USA fran Sverige =)

Monica sa...

Vilken läcker ljushållare:-)))
Klart man som höna vill ha en personlig tupp ASG
Kul med lite Beatefunderingar på morgonen;-)))

Jane sa...

sv: fågeln på bilden är gjord av "Sme-Johan" vid Högbo bruk. Vi åkte ju på konstrundan och då hade han denna hängande ute.
Den andra fågeln, den jag såg - du kan hälsa din man att jag känner igen en"blackbird" (är ganska duktig på "fögglar", tycker jag själv) men detta var en fågel som var minst fyra-fem gånger så stor - alltså lika stor som en korp med tydliga vingpennor när den flög. Det enda som överensstämmer med koltrasten är att den var lika svart :))
Det kan ju vara en koltrast som gått på stereoider ;))

4U2 sa...

Ost var dagens frukost (stor bit och stor kopp thé till) då maken glömt köpa ägg, flera dagar i rad (ja, en dag skulle jag försöka ta mig till lilla affären och köpa dessa själv men maken skulle ändå handla ... Vi anklagar varandra för senilitet, tänk om vi har rätt bägge två!). Av någon anledning så tycker jag att färgglada ägg är godast, den färgglada osten du visar är väldigt fin men undrar om den är en aning svårsmält? :)

cat sa...

Herrejösses hur får man jobb som personlig tränare för hönor undrar jag? Det kanske kan bli en ny karriär ;)

En sådan jättefin ostlykta :)

Pysselfarmor sa...

Den osten är riktigt läcker....och man kanske ska köpa alster av den unge konstnären? Jag menar om konstnären blir erkänd då kommer de tidiga alstren vara värda en hel del ;-)
Undras vad PT:n håller på med !!??
Ja ja det är ju vååååååååååår och kärleken flödar.

Anonym sa...

Framgår det vad de tränar? Sprättande eller maskdragkamp?

Nina sa...

Hej!

Har saknat dig och din underbart galna blogg som alltid får mig att le! Tack för alla fina ord hos mig! Jag hoppas på större bloggaktivitet nu framöver...
Kram

Ellis sa...

Hahahahahahaha hönbeskrivningen var bara för klockren!