torsdag 8 september 2011

Prydnadsvärde

Som ni förstår så gillar jag när folk gör som jag vill, vilket dom flesta gör då de vet vad som är bra för dom;-) Japp, tjejen från Hässelby Blommor, som sköter växterna på mitt företag förstod ganska snabbt att Fabian - blomman på mitt rum - inte skulle kasseras bara för att ”han” hade förlorat sitt prydnadsvärde. Vaddå prydnadsvärde!!! Ska min gröna vän som jag har hälsat på varje morgon i drygt 1 1/2 år slängas på grund av att hans bäst före datum har gått ut?!
Det var faktiskt andra gången som jag räddade Fabians fortsatta existens på den här jorden. För cirka ett år sedan var han lite sjuk och hade fått några gula blad. Då kallades han för måndagsexemplar och skulle bytas ut.

Människors prydnadsvärde
Undrar om vi människor har ett prydnadsvärde med tanke på att vi inte brukar stå i ett hörn och blir vattnade. Skulle vi också bytas ut efter sisådär 18 månader bara för att vårt prydnadsvärde är borta. Vilken omsättning och administration det skulle bli! För att inte tala om när vi är sjuka och har flunsa till exempel. Ut med oss på soptippen bara då… eller!?
Fabian är kvar här hos mig. Han är lycklig och växer så det knakar – ja inte riktigt, men ni ser väl hans söta små blad på andra bilden;-) Det är dock inte jag som sköter Fabian, det är Hässelby Blommor som är väldigt duktiga på att ta hand om växter. Jag menar: hade jag fått sköta Fabian så hade han dött för länge sedan, långt före sjukdomen och långt innan han hade tappat sitt prydnadsvärde.

PS. Växten heter Fabian (latin: Polyscias) på riktigt, så jag slapp döpa honom;-) DS

13 kommentarer:

ZtorZillen sa...

Vilka härliga bilder du har på din blogg! Nu ska jag fortsätta läsa!

Anonym sa...

Men så fint att "du" tar hand om Fabian! Eller i alla fall ser till att han inte skrotas.
:-)

sv: En helt otrolig konstär må jag säga. Ett fantastiskt fint jobb hade han gjort med det där huset som annars skulle ha varit urbota trist. Hoppas att jag stöter på fler av hans målade hus när jag kuskar runt. Man kan inte annat än bli glad av dom!

Kicki sa...

Lite "grönafingrar" kan jag ana!
Tack, nästa gång frågar jag dig var man ska äta! Vi hade inte riktigt planerat och blir man hungrig då väljer man snabbt!

Monica sa...

Du kanske har grön andedräkt;-)))det sägs ju att dom mår bra när man andas på dom och pratar med dom. Ha verkar trivas bra i alla fall.
Ha en bra kväll;-))

Hörni sa...

Naw vad gulligt att du tar så väl hand om Fabian (och vad roligt att vi på sätt och vis har liknande inlägg idag). Även om det inte är du som sköter om honom är det ju ändå din förtjänst att han lever. Han ser riktigt blank och fin ut på bladen och är säkert jättelycklig att få stå i ditt rum. :D

Jane sa...

Skulle inte tacka nej till en "herre" på rummet jag heller ;))
Ibland önskar man nästan att någon tog hand om en när man känner sig lite passé ... som jag gör just nu ...genomförkyld, ingen röst i vanlig ordning och till råga på allt tandvärk som heter duga för att en lagning spruckit :( Undrar om Hässelby blommor utför sådana tjänster?!?

4U2 sa...

Nej, det är tur att vi människor inte behandlas som blommorna. Tänk, då hade min man inte velat gifta sig med mig efter alla dessa nästan 30 år, just när jag är som mest "under däck", totalt värdelös då jag knappt kan utföra något i hemmet, jobba eller följa med på våra favorit sysselsättningar såsom teater, bio, utställningar m.m. Nej, han som jag sa ju "JA" till varandra nyligen och antingen är min man dum (vilket han inte är) eller så stämmer det väldigt bra att det hos oss människor är det insidan som räknas (för de flesta)!
Mina blommor far väldigt illa nu för jag liksom glömmer vattna de, men de får precis som din Fabian en andra, tredje och fjärde chans! ;) ;)

Olga T sa...

Jo det vore ju förfärligt, då hade många av oss varit utbytta.... Men lite så är det väl på ett sätt i arbetslivet idag....? Eller? De som inte kan jobba för fullt får problem. Inte får de vara sjukskrivna heller och arbetsgivarna har svårt att hitta bra sysselsättning för de som ska tillbaka efter sjukskrivning och som kanske inte kan jobba med samma effektivitet som förr.
Nog om det. Jag klarar nästan inga blommor inomhus. Svärmors tunga har som tur är kommit i en ny variant som omväxling och de växer ju oavsett om de vattnas eller inte.

Susanne sa...

Nu får jag dåligt samvete. Min växt har inget namn och jag ger den inte ens ett blick när jag svischar förbi den. Det ska det bli ändring på ;)

Per-Anders sa...

Solidaritet med de svaga och utstötta växterna. Anar en lite politisk touch på bloggen idag. Kul.

Malla sa...

haha, har du döpt blomman till Fabian? Jag döpte sonen till det...

cat sa...

Men vilken tur att du lyckades rädda Fabian! Han har ju ett högst eget prydnadsvärde tycker jag.
Mina växter lever och frodas trots mig.

thejeanettishway sa...

mitt prydnadsvärde is gone since long time ago...
och kommer aldrig igen. ska visserligen ner alla de där kilona, men nån ny chans till att bli vattnad... nja, får nog fan hålla i slangen själv ;)
solen sprutar från klarblå himmel så jag slipper helt gå ut mer idag :)
vill ha kaaaallt.
kram från en snart intorkad och skrumpnad gammal tant i dalsland//