torsdag 15 september 2011

Torsdagstips: ”Att bli poppis”

Här nedan kommer två helt idiotsäkra tips att bli poppis på en buss. Nej, den här gången handlar det inte om 73:an utan om…

…buss 628C
Denna långfärdsbuss tar mig från Täby till huvudstaden varje morgonen. 90 procent av passagerarna ligger i koma i sina säten, 10 procent uppdaterar sig på Facebook. Ett enkelt och garanterat effektivt sätt att bli poppis bland de komatösa är att försöka öppna en påse med tuggummi på fel sida. Zip-öppningen på påsen släpper då snabbt ut 25 vita tuggummibitar på golvet. 25 studsande pistolskott gör sitt till för att väcka de döda…

...buss 3
Ytterligare ett vinnande tips om ni vill bli poppis: Köp en kebabrulle – helst med två olika såser för ökad effekt, kliv på 3:ans buss och sätt er på en plats som är klart och tydligt avsedd för funktionshindrade, extra benutrymme ni vet. Ni skulle inte tro hur många funktionshindrande som kliver på vid Fleminggatan på Kungsholmen klockan 12:30 en vanlig vardag!!! Det ven käppar, stavar och diverse andra tillhyggen runt mina ben. Att kebaben läckte vit och röd sås på golvet och att den doftade som kebab brukar lukta ogillades också. Enligt vännen R så valde jag ändå rätt plats för att äta min lunch. Han tror nämligen att mina medpassagerare tänkte att handikapp inte alltid syns på utsidan. Han har en poäng där-)

PS. På tal om mat, som inte intogs på en buss utan på den nyöppnade restaurangen Korea House på Ynglingatan i Vasastan igår, så vill jag tipsa om Bulgogi Dolsott Bibimbab (marinerad entrecôte med grönsaker på risbädd) serverad i en het stenskål. En absolut höjdare! Me like!!!DS

Fler bidrag till "I like" hittar ni här.

23 kommentarer:

Malla sa...

MUMS det där såg gott ut!

4U2 sa...

Ha,ha,ha ja, ibland sitter det på insidan! ;)
Det där du visar, det ser riktigt gott ut. Tur jag just åt en glass :)

Monica sa...

Haha inte syns på utsidan det var inte snällt:-))
Läcker och fräsch ser den ut maten, mums:-))
Hoppas det gick bra i dag för dina vänner.

Marie sa...

Ha, ha, ha....................tack för skratt så här på kvälls kvisten.

Anonym sa...

Hahaha, det var en härlig tolkning av dagens tema!!! Underbart=)

Jess sa...

Hahahaha, du är ju bara underbar! :)
Ska prova tuggummigrejen en dag! ;)

Jane sa...

Tack för dagens skratt ... nu är jag tvungen att ta en Ipren till ;))
Ser framför mig dina bussfärder, ha ha!

Det där matstället ska jag testa nästa gång jag kommer ner!

Unknown sa...

Morrn.
Ser gott ut, skulle man kunna tycka om....

Kul historia från bussresans vedermödor.....

Ha de bra.

Hasse A Norga.

Freja sa...

Att åka buss verkar äventyrligt....

Jane sa...

Tack för tipset, ska testa om det hjälper!

SoF sa...

Tack för (ännu) ett gott skratt!

Varma kvällshälsningar.

Pumita sa...

Haha, du måste vara stans populäraste bussåkare! ;) Men om du vill lyfta dig till en ännu högre nivå kan du testa att sätta dig på yttersätet i en knappt halvfull buss så kommer det nån jävel och ska ha fönsterplatsen bredvid dig!

Anonym sa...

Tänk att jag aldrig lyckats få äta koreansk mat fast jag så länge varit nyfiken. Märkligt.

För övrigt har du rätt den blev mer beige mössan än vad jag riktigt tänkt trots det oranga och giftgröna. Nå, den värmer nog och stickorna har jag kvar.

Elisabeth sa...

Buss, bussig och busig. Jag blev hungrig, snålvattnet rinner till. Ha dé!

Pialotta sa...

Kvällsskrattet kom nuuuuuuuuuuu .. du är för härlig, kan nästan se dig där på dina bussresor :) Fast då ser jag den tecknade flickan framför mig, ha, ha.. har ju inte en susning om hur du ser ut. Maten helt okej.. trodde först det var du som varit kocken ..
Hoppas det gick bra idag för dina vänner.. otäck sjukdom det där.. verkligen så unga oxså.. livet kan vara ganska så orättvist..

4U2 sa...

sv: nej, nej det är inte is/frost ;) Bilden tog jag ju igår och så dåligt väder har vi inte här ;)

cat sa...

Tack för dessa nyttiga tips ;)

Lysande ögonblick! sa...

hahahaha. jag satt bredvid en kebab (och dess ägare såklart) på min busstur igår. blev lite smått illamående. :)

Margareta sa...

Ja du jag lär nog aldrig bli poppis. Först och främst och det kanske viktigaste jag åker ju aldrig buss, sedan är det sällan eller aldrig som jag har tuggummi tillhands att sedan äta min lunch på en buss är ju då uteslutet och sedan är inte kebab något som stoppas i min mun speciellt ofta, kanske kunde jag skriva aldrig där också men det är inte riktigt sant, det har hänt.

Sedan det där med att sitta på en plats för funktionshindrade - never. Handikapp syns inte alltid på utsidan (eller märks) men däremot gör ett funktionshinder det på något sätt.

Alltså min populäritet kommer aldrig att bli speciellt hög.

Däremot skulle jag gärna göra mig populär på den restaurangen, maten ser suveränt god ut. Efter att ha läst alla matrecensioner hos dig borde jag nog vistas i Sthlm under en lång lång period för att hinna avnjuta några av ställena, men inte en än så länge.

Ha en skön och förhoppningsvis vädermässigt bra fredag.

Rantamor sa...

Skulle hemskt gärna åka buss tillsammans med dig...
tror jag...
vi kunde ju dela på en kebabrulle för dom är ju så stora...
och så skulle det garanterat bli ännu mera kladd...
och ännu mera som skulle älska oss...
för jag tror att du ÄR älskad på dina dagliga bussturer.
Jag vet.
Men många blogginviter får du ju iallafall...
alltid uppslag till en blogg...
för det händer ju en del på bussresorna...
det är som att stå i kö på apoteket och höra tanterna prata om sona sjukdomar och grannens och släktingarnas osv....

Tjingelingen i kväll bli det skumpa ska fira att Rantamor blitt ett år till...känns skönt att börja komma över 40....*skratt *

Anonym sa...

Ojojoj... Det brukar ju sitta såna där skyltar med korv och glass på bussarna. Jag skulle aldrig våga äta på bussen. Fast å andra sidan finns det ingen överkorsad kebabrulle :-)

Hörni sa...

Hahahaha, jag som skäms bara jag har en grillad kyckling ordentligt nerpackad med på bussen. ;D

B i r g i t t a sa...

Det måste vara riktigt roligt att hamna på samma buss som dig :)