måndag 3 oktober 2011

Måndagstema: ”Barndomsminne”

När ni ser ovan bild så kommer ni förhoppnings att undra vad den föreställer. Det skulle jag också göra om jag inte visste vad hade fotat för fem minuter sedan;-) Bilden är visserligen totalt misslyckad men jag tycker om den. Den är jag i ett nötskal som barn.
Min pappa var fotbollsspelare och senare tränare, vilket betyder att jag mera eller mindre är uppväxt på en fotbollsplan. Så mina barndomsminnen är ljuva: jag menar vilken treåring skulle inte uppskatta att vara maskot till ett helt herrfotbollslag, bli bortskämd, få läsk och godis (som jag dock redan då inte gillade), bli placerad på olika knän – mest reservernas, få leka med hur många fotbollar som helst, sparka boll på en fin klippt gräsmatta, osv. Ja ni förstår.
Då jag bara har dessa minnen i mitt huvud så kan jag inte lägga up en bild på dem. Men fotot symboliserar ett barn som sällan satt still, gillade action, hade alltid något skrapsår någonstans och bara bar en rosa, stickad klänning en enda gång;-) Det sa liksom bara svisch om mig - då alltså;-)

PS. Om jag hade lyckats med bilden så hade ni kunnat se min pappas klackring med initialerna ”AL” samt manschettknapparna. Dessa smycken hade han på sig under hela sitt liv – förutom när han kickade boll. DS

Fler barndomsminnen hittar ni här.

23 kommentarer:

Olga T sa...

Underbar tolkning av barndomsminne! Log när jag läste förklaringen av bilden :)
Ser på match på TV 4 sport live......ikväll är vi rivaler:)

Annemor sa...

Fotball-lags-maskot, for et barndomsminne. Ikke altfor mange har slike.
Takk for minnet.
Ha en deilig mandagskveld (med fotball?)

Lena Abrahamsson sa...

Haha, vilken härlig tolkning, dubbel tolkning blev det också.

Freja sa...

Sånt fint minne! Själv pussade jag gubbarna på ljugarbänken utanför byns enda affär, då fick jag godis....

Kicki sa...

Ser ut som bilar i farten! Fina barndomsminnen du har!

Margareta sa...

Ett underbart minne och då har generna för det där fotbollsintresset fått en ännu närmare förklaring.

Bilden med klackringen (som jag inte ser =))är faktiskt superb tillsammans med din text, fart och fläkt.

Min far var också sportintreserad samt min mor som ser all skidåkning på TV idag.

4U2 sa...

En härlig bild (javisst ser man att det är fart, action!) och vilka minnen!
Gillar bilden verkligen mycket skall jag säga ;)

Jess sa...

Jag kan e dig där på planen! Härligt minne!

Inge sa...

Et dejligt minde :-)

LissenTo sa...

Så fint och kärleksfullt du skriver Beate. Kan precis känna den glada känslan av din barndom.

Förstår nu varför du gillar fotboll så mycket.

En riktig pappabild, guldglittrande.

Simon sa...

Heej!
Gillar bilden, och kul med barndoms minnet.
Hoppas allt e bra med dig? Har tänkt att jag ska Komentera en massa gånger :) men det har inte blivit av.. Går lite trögt med mitt eget bloggande med, som du kanske märkt :)

Vaaad kul att du var och såg på Barbershop.. Det var jag med, i lördags :)
Fast jag var o såg Alba show chorus , (där min moster är med) dom ska också vara med i VM.
Tyckte också det var jätte kul.

Monica sa...

Maskot slår Lucia med hästlängder, knäsittandet kom lite senare i livet för mej;-))))

Jane sa...

Awww, vilken fin tolkning! Underbart att läsa om dina minnen med din pappa :)

PS tur att du skrev vad bilden föreställde, trodde annars att det var Omega 3 "tabletter" som rullade iväg ;)))

Susanne sa...

Nu förtår jag var du har fått ditt brinnande fotbollsintresse ifrån.

cat sa...

Fina minnen från din barndom. Själv tyckte jag i och för sig inte om fotboll, men det var action i mig också och rosa kläder var pest.

Gillar din bild. Den är väldigt konstnärlig.

Anonym sa...

Min pappa hade aldrig några smycken. Förut hade han förlovningsringen och sin ingenjörsring men det var allt utom de högtidliga tillfällen då slipsnål och manchettknappar kom fram.

Petra sa...

Håller med om att det är en häftig bild. Mina minnen som liten var också FOTBOLL. Pappa hade en kariär i Vizenca innan han flyttade hit och han fortsatte med bollen här.
Kramar

Anonym sa...

Låter som en underbar barndom det :-)

Bilden blev väldigt läcker mitt i allt det misslyckade :-)

4U2 sa...

sv: tack för hjälp, försöker hitta de olika ord men min blogg verkar se annorlunda ut än din ... men jag ger mig inte1 :)

Visst, välkommen. Men vad min man säger om det ... det vet jag inte ;) :)

SoF sa...

Sådana här "misslyckade" bilder tycker jag ofta blir väldigt konstnärliga och bra faktiskt!!

Skulle gärna ha lite fler i mitt eget bildarkiv. :)

Soliga höstvindshälsningar!

Anonym sa...

sv: Mäh! Jag kliade ju bara den där gojan lite, den tyckte det var jättemysigt! Därifrån till att klämma ihjäl djuren i dörren som Gun gör, det är ju milsvid skillnad!
:-)

Rantamor sa...

Jasså du har vuxit upp på en fotbollsplan...
kom på när jag läste din blogg imorse (hann inte kommentera då)
att du har ju ett efternamn som förpliktar fotboll juh...
förstår nu varför du gillar fotboll och själv spelat fotboll...

när våra barn var små växte lillkillen (idag 32snart) upp på fotbollsplan med två systrar som spelade fotboll i varsitt lag...
jag var tränade i ett och Rantafar det andra...
gissa om vi hade två bilar....
japp...
för vi körde fotbollsbarn.... som dårar runt omkring på alla orter och fotbollsplaner.
Vi hade matcher samma dagar så vi möttes hemma vid tvättmaskinen när alla matchtröjor skulle tvättas....
vilken tid...
otroligt härlig...
hann vi med något annat...
nej...
vi borde ha asfalterat hela trädgården...
men vi fick vara med barnen...
blev lillkillen fotbollsspelare...
nej han ville åka cross...
och idag jobbar han på Northbike och säljer motorcyklar...

Ikväll måste du hålla tumme för Timrå i hockey...
Rantafar åkte buss ned till Proppskåpet för att se hockeyderby mot Modo....

Tjingelingen....phu vad jag skrev...igen.

Pysselfarmor sa...

Vilken läcker bild som "speglar" ditt schwisschande (??) på fotbollsplanen!