fredag 17 februari 2012

Fredagstema: ”Skapande”

Det har sina fördelar att sitta i Konstklubbens ”styrelse” på mitt jobb. Då kan man nämligen spana in Market 2012 på Konstakademin i Stockholm, vilket jag gjorde idag. Hade sett fram emot besöket otroligt mycket och förväntade mig många olika skapelser i montrarna hos de 42 skandinaviska galleristerna.

Besviken
Många skapelser fick jag se, men så besviken jag blev. Helt bortsett ifrån att Konstakademin är en minst sagt olycklig plats att ha en utställning på (kompass respektive GPS ingick inte i entrépriset på 120 kronor) så var de flesta verken absolut gräsliga i mina ögon. Prisläget var däremot inte i klass med den dåliga kvalitén utan det billigaste objektet kostade 25 000 kronor. Jag är verkligen inte svårflörtad vad gäller konst och gillar det mesta i form av tavlor, skulpturer, fotografier och andra skapelser, men här hittade jag bara fyra godbitar (av över 200 alster). Å här är dom.

Fyra av två hundra
Överst ser ni två riktigt tuffa hologram i akryl. Ögongodis för vännerna N och R:-)
I mitten min absoluta favo på utställningen: Jacob Dahlbergs ”igelkott” gjord av blyertspennor. 36 000 kronor för 30x30 cm med pennor – ett fynd;-) Ska fundera om jag inte ska starta en egen produktion.
Underst ser ni Jacob Dahlbergs konstverk ”Endless cut”som ger cirkelsågen en helt annan dimension.

Fler bidrag till ”Skapande” hittar ni här.

PS. Kändisspotting: Sveriges främsta akvarellist Lars Lerin. Tyvärr var han upptagen med sin gallerist, så det blev ingen intervju med honom. Såg inte en enda tavla målad av honom heller:-( DS.

26 kommentarer:

Irrhönan sa...

Oj - trettiosextusen för lite pennor... Man kanske skulle bli konstnär med allt det jag har liggande i lådorna?!?!

De där sågarna gillade jag. Cirkelsåg fick en helt ny betydning.

Susanne sa...

Gillade "igelkotten", men 36 loppor....

Jess sa...

Jag gillar de översta och igelkotten. Vet du vad min första tanke var? Jo, vad gör man om spetsen bryts?

sv: Det är en peruk och klänningen är köpt men jag har sytt fast vita och svarta pappersservetter på den! :)

anne sa...

Hmm... Är det säsong för konstklubbar just nu? Vår hade ju vernissage häromdagen, jag missade ju bubblorna men har spanat in de vi har att välja bland. Men jag tror väl ändå inte att någon av dem ligger på 25000 och uppåt.

Freja sa...

Ja men då tar vi och buntar ihop några pennor och kränger dyrt. Skönt sätt att försörja sig på!

Sv: De sista dregelbilderna finns i dagens inlägg... Jag saknar redan lyxen, här blev det en fryst pasta med paprika till middag idag, varken för- eller efterrätt.

Rantamor sa...

Vilka otroliga foton du alltid hittar till alla utmaningar...
gillar alla dom pennorna...
otroligt bra foto...
jag är så sällan med i temautmaningar för att jag är så "flat" i mitt fotande...
men det ÄR verkligen inte du....

Ha en trevlig kväll vännen i 08-området....

LissenTo sa...

Blyertspennorna är också min favoritbild.

Måste vara kul att vara med i konstföreningen.

Ha en fin helg. // Lissen

Skaparglädje sa...

Så häftigt - pennorna och sågarna var läckra.
Kram!

4U2 sa...

Tyvärr krånglar min dator (förvånad?) så när jag äntligen kommer in till dig ser jag bara sista bilden :( Får ta och titta in i morgon igen!

Pysselfarmor sa...

Sågarna...fantastisk!Men det har väl att göra med att jag äger skog
;-))

Lars Lerin!! Fantastiska akvareller...såg hans utställning på Waldemarsudde för några (?) år sedan. Har en bok om honom som jag bläddrar i då och då.

Monica sa...

Ettan gillar jag skarpt;-)
Ha en skön lördag;-)

Olga T sa...

Jag skrattar åt din beskrivning av konstverken!! Bra jobbat och pennorna köper jag av dej när du gjort dem. Vill också ha dem, men tror att du skulle ta ett annat pris :)

Anonym sa...

När man ser pennorna och sågarna undrar man varför man inte kom på det själv...

Det kanske är därför jag inte är konstnär.

Guldkryckan sa...

36 000 för lite blyertspennor?
Ja fan..jag har valt fel yrkesinriktning......! ;)


Ha de gött

Malla sa...

jag älskar bilderna! speciellt pennorna!

Jane sa...

meh ... den där skapelsen ser ut som pennstället på skolan när jag satt fram nya pennor till eleverna ... Med min usla lärarlön kanske jag ska börja sälja skolpennorna istället ;)

SoF sa...

Blyertspennorna gillar jag också, och sågarna får mig att le - just det här att få en idé om att man ska göra konst utav sågar...kul!

Glad lördag!

Ama de casa sa...

Kom genast att tänka på:
Såg på såg vartän jag såg...
:-)

Dyra blyertspennor!

Petra sa...

Pennkortet älskade jag.

4U2 sa...

JA, idag ser jag alla bilderna! den där igelkotten, vet inte men den ser lite fyrkantig ut? Brukar de inte ha rundare former? ;)
Ha en härlig dag!

♥ Sojka ♥ sa...

Oj flummigt skapande. :)

Ja fast önskar det var tvärtom. :) Event här sen kan Stockholm ha festivalerna för dem är jag inte intresserade av. :)

Sen är det en annan sak att åka bort några dagar på en festival. Eventen handlar ju om några timmar och då är det liksom inte lönt att åka långt. :)

cat sa...

Holy crap, vilka priser! Om jag vill ha en sådan pennigelkott så tror jag att jag kan göra den själv för en spottstyver.
Fast dina foton på konstverken blev ju konstverk i sig :)

Bildgatan sa...

Läckra saker men kan aldrig för mitt liv förstå priserna.

Tycker verkligen att du ska skapa produktion.

Jah Hollis sa...

Allt skapande är inte lyckat, men sågarna i mitten tycker jag är fyndiga.
Beträffande snögubbar så såg jag ditt inlägg. Visst är det härligt att folk ännu gör snögubbar. Det måste vara en gammal form av skapande.

sinneskatten sa...

Om man bara hade ett namn så skulle det uppenbarligen inte vara så svårt för många att få pengar till mjölken.

Hörni sa...

Härliga konstverk du visar! Men synd att resten inte var något att ha. Konstigt också, med de priserna, men smaken är som baken antar jag.