onsdag 25 april 2012

Onsdagstema: ”Ansträngande”

Nu är jag hemma igen efter en toppen kväll tillsammans med...

Nej, nu lurade jag er, men bara lite. Fick nämligen träffa spökskribenten David Lagercrantz som skrev Zlatans självbiografi som ges ut av Bonniers Förlag. Japp, Albert ”Abbe” Bonnier var också där.
Dessa två herrar berättade hur Sveriges största boksuccé alla tider kom till. Det var totalt fascinerande att lyssna på dom kan jag säga. Det var Zlatans agent som kontaktade Abbe Bonnier och undrade om förläggaren var intresserad av att ge ut Zlatans självbiografi. Vilken fråga! Abbe nappade direkt såklart och visste att David Lagercrantz var rätt person att skriva boken.
Ett år i Milan
David flyttade ner till Milan under nästan ett år och lärde sig att leva med fotboll (som han var måttligt intresserad av innan), Zlatan och dennes familj. David ”zlatanifierades” som han uttryckte det. Det var ju han som var Zlatan. Samarbetet dem emellan blev en succé. Liksom boken!
Lite ”stora” siffror
Innan boken hamnade i bokhandeln hade 65 000 förbeställningar gjorts. För säkerhets skull tryckte Bonniers upp ”djärva” 100 000 exemplar. Dessa tog slut inom tre dagar (se första bilden, som jag tog på PocketShop på Arlanda i slutet av november ifjol). Inom loppet av 10 dagar trycktes ytterligare 200 000 böcker upp. Idag har boken totalt sålts i hiskliga 580 000 exemplar och översatts till 18 språk.

David berättade att det var väldigt ansträngande och en stor press att hinna klart med självbiografin lagom till julhandeln 2011.

Fler bidrag till temat ”ansträngande” hittar ni här.

PS. David poserade så gärna för att vara med på min blogg som ni ser. Åsså pratade vi lite om skillnaderna mellan den i mina ögon nästan oläsliga självbiografin av David Beckham och hans mästerverk ”Jag är Zlatan”. Nu ska jag läsa boken som jag ska köpa imorgon. Långhelg väntar ju:-) DS

23 kommentarer:

Rantamor sa...

Men du omger dig ju bara med snygga karlar tycker jag, och inte bara det dom är ju kändisar också...och sen fotar du dom också som om du var värsta kändisfotograf....
men det är du ju....

Har inte läst boken...men LillaC`s pappa har den fick den nog i farsdagspresent tror jag....
Kanske ska låna den å läsa...

Tjingelingen...jösses va trött jag är ikväll jobbigt att vara jägare...

Freja sa...

Oxå sugen på den boken, rapportera gärna när du läst den!

4U2 sa...

Nu fastnade jag i sista meningen: skall du läsa nu en bok du skall köpa i morgon ... tänker jag fel?
Tyvärr är jag så ointresserad av fotboll att den boken har jag inte svårt att hoppa över, sorry.
Lite svårt för den sortens böcker som ger den som redan har massa pengar ännu mer medan andra, i mitt tycke, riktiga författare har svårt att leva på sina skapelser, sitt jobb.
Där jag bor är det totalt stopp för inköp av e-böcker på biblioteket: för många e-exemplar av Zlatans bok är orsaken :(

Ama de casa sa...

Coolt... Jag såg den i bokahandeln idag, men har ännu inte påbörjat min hamstring av böcker.
Dock har jag redan inhandlat dvd-erna toystory 1 - 3. Ja, jag är en mogen 50plussare :-)

Beppan sa...

Det var ju också en ansträngning. Intressant... Vilken höjdare att få ägna sig åt att skriva på heltid. Kan tänka mig att skriva om medelhavskultur, vin och mat t ex. Ett år där nere med kamera och dator. Yes!

SigridfraEnget sa...

Kul at lesa!!

LissenTo sa...

Förstår att du hade en trevlig kväll, tjejen :-)

Malla sa...

det här tyckte jag var ett helt underbart inlägg! superintressant att få läsa lite om "baksidan" :) rack för den!

sv: alltså Leon är i ett möte och då har jag ingen att prata med så måste blogga skitmycket haha :P
Inlägg går så snabbt att skriva.
Men önskar att jag kunde portionera och ha lust till 2-3 inlägg varje dag istället för att spruta ut 10 inlägg ena dagen för att nästa dag vara helt tom i blogghjärnan..men men ;)

Pialotta sa...

Här kommer en som är helt ointresserad av böcker som denna, men säkert är den intressant av många som gillar fotboll.
Böcker läser jag väldigt sällan över lag.. läste mycket förut när inte datorn fanns i mitt hem, skrev en massa då oxså. Du hade säkert en intressant upplevelse som jag uppfattar det :) Ha de kul på dina promenader till o från jobbet .. det finns så mycket fotoobjekt som helst ju på väg ... som du visar här på din blogg :) Duktig är du oxså :)

Olga T sa...

Vad roligt! Jag gillar att höra författare berätta om böcker de skrivit. Det ger böckerna en ny dimension. Superbra foto på honom!

Pumita sa...

Jag gör som jag blir tillsagd... tankade över boken från bibblan och tar med mig till Aja... Amsterdam, menar jag. ;)

Bildgatan sa...

=) Visst lurade du mig och ävenidag var det fortfarande reklam för den boken på pocketshopen på Arlanda ... eller var det Patrik Sjöbergs - är faktiskt inte säker.


Har inte läst boken och tänker nog inte göra det, inte de närmsta året i alla fall. Får läsa vad du skriver om den, när du läst.

Förstår att det var intressant att lyssna på och när det gäller fotboll blir det kanske ännu bättre för dig. =)

Nu somnar jag snart och hoppas på en god natt - detsamma till dig.

Per sa...

Tack för intressant inlägg.

Della sa...

Intressant inlägg.
Är det bara jag som inte är zlatanifierad?

SoF sa...

Det där lät väldigt intressant & spännande.
Skulle gärna varit med!

Glad fredag!

Anni sa...

Har nästan läst klart boken och gillar den. Det finns mycket att tänka och tycka om både fotboll och en hel del annat när man läser.

Som fotbollsnörd tycker jag att det är så fascinerande att han minns så många situationer från fotbollsplan, men så inser jag att han sett en hel del av dem på youtube och andra filmer efteråt.

Störst är i min ögon att läsa om hans kärlek till frun, det var ju så många som ansåg att hon satte klorna i honom och gjorde ett kap ...

Åh, nu längtar jag till EM-starten, tur att det blir ett hockey-VM innan ;-)

cat sa...

Låter som att du har laddat för en härlig långhelg :)
Snällt av honom att posera så fint för din blogg.

Pysselfarmor sa...

och det har visat sig att denna bok läses också av invandrarkillar som i vanliga fall inte läser böcker...

Hörni sa...

Fantastiskt! Nu vill jag läsa den ännu mera! :)

Benita sa...

En fotbollstjej som du måste självklart läsa denna bok. :) Jag som annars läser mycket böcker är inte alls intresserad av Zlatans bok.

Superfina bilder du fotat!

Mona sa...

Zlatan är en fantastisk fotbollsspelare och en idol för väldigt många. Det skulle vara kul att läsa boken eftersom den fått så överväldigande positiv respons. Men jag har också läst en del kritik. Bl a att Zlatan trots allt inte är en så god förebild för dom unga, eftersom han är en despot som föraktar svaghet och hyllar maktfullkomlighet. Därför skulle jag gärna vilja läsa boken och bilda min egen uppfattning.

Kul att du fick David att posera för dig!

Anonym sa...

*HOST-HOST*
Jag har inte läst den, och hade inte några planer på ATT läsa den, jag litar på att DU återger det jag behöver veta, hehe.

Guldkryckan sa...

Har ju själv inte mycket till övers för fotboll över huvud taget..men Zlatan där är ju helt klart en förebild för förortskidzen...att slå i underläge och lyckas...får nog erkänna att jag gillar Zlatan...men säg inget till nån ;)