tisdag 24 april 2012

Tisdagstema: ”Vass”

När jag läste dagens tema på bussen imorse såg jag bara en enda sak framför mitt mentala öga: vår japanska köttkniv, som jag är nästan rädd för att använda, så vass är den. Har nästan en obehagskänsla när jag håller i den och tankarna vandrar iväg till extremt otäcka deckare. Som ni vet är det ju inget större fel på min fantasi… Så nej, kniven fotar jag inte. Där är jag förresten i bra sällskap. Jag var väldigt förvånad över hur få knivar som visades till temat.

Taggtråd
Efter jobbets slut hade jag fortfarande inget vasst i min kamera, alltså började jag titta upp vid Östra Station. Där hittade jag den här bilden som visar vass taggtråd på cirka 2,5 meters höjd och en vass bergsvägg.


Lite mera vasst…
… hittade jag sedan vid en av Täby Centrums parkeringsplatser.

Rostigt och vasst
Här har ni en temporär avspärrning mot byggarbetsplatsen i Täby Centrum. Extremt vassa och rostiga kanter ser ni där.

Fler vassa bidrag hittar ni här.

PS. Imorgon kväll är jag på något som jag aldrig varit på. Så misströstar inte om jag hoppar över morgondagens inlägg. Bilder från ”eventet” kommer förhoppningsvis på torsdag. DS

25 kommentarer:

Pumita sa...

Riktigt vassa bilder, som alltid! Den sista där är superläcker. :) Jag vill önska dig Glada Vappen för nu ska jag inte blogga så mycket mer... det kanske blir ett avskedsinlägg men inte mer. Fast det finns förstås ett liv efter 1. maj också. Ha det gott!

Freja sa...

Hahaha, vi har två knivar i keramik (som vi fått i present) som ingen av oss våga använda, de bara ligger i knivlådan och skrämmer oss... Var det ingen som fotade växten vass? Det var vad jag såg framför mig, vassdungar.... Fast din sista bild ser verkligen obehagligt vass ut...

Susanne sa...

Gillar dina vassa bilder intensivt

Mona sa...

Du är fantastisk på att hitta nya motiv hela tiden. Suveräna bilder alla tre!

Hörni sa...

Vasst som bara den. :) Ha det så trevligt imorgon, jag ser fram emot att se vad du varit på för kul.:)

Bildgatan sa...

Börjar bakifrån - vad spännande och det gör mig nyfiken, som alltid när det är något jag inte vet men vill veta. Ja, du vet. =)

Själv flyger jag ju över dig i morgon och som vanligt ska jag vinka.

Jag är också lite rädd för knivar men det beror mest på att om kniven ligger i disken lyckas jag alltid skära mig, så nu går jag igenom den ordentligt innan, disken alltså.

Du har verkligen fångat vassa saker och i första en dubbel. Sista bilden är läcker men mer konstnärligt för jag ser inte avspärrningen, eller förstår den inte.

Klimakteriehäxan sa...

Hög skaderisk var det här!

Pysselfarmor sa...

Vasst är det alltid här...bild, text och en och annan kommentar oavsett temaord
;-))

4U2 sa...

Jisses! Först hittar du inget och sedan kommer du med kanonbilder! Den rostiga avspärrningen ser läskig ut. Jag som du har en rädsla för knivar, bara när jag skulle fota mina var jag så klart på vippen att skära mig.
sv: om man vill vara riktigt anonym utan vänner eller släkt som kan ställa upp med adress utan att ställa frågor om varför, varför delta då i utlottning? Själv har jag en pålitlig kusin som ställer upp. Lite märkligt är det allt.
Ha det himla kul i morgon (fast du sover väl nu så: hoppas du hade det trevligt! *ler*)

Monica sa...

Jösses den taggtråden har jag missat undrar vad den är till för.
Rostiga kanterna var ju riktigt läckra ett konstverk i sej själv.

Jo jag såg det och blev riktigt glad, och du förstår nog varför.
Ha en riktigt trevlig kväll;-)))

Jane sa...

Du är ju extremt vass på att hitta motiv!! Själv har jag lagt kameran åt sidan, känner mig mentalt och fysiskt slut just nu ... arbetet tar alldeles för mycket kraft. Hade föräldramöte igår där det bestämdes att jag ska ringa de föräldrar vars barn inte fixar att vara i klassrummet så de får hämtas hem. de ska inte ha möjlighet att störa resten av klassen. Ungarna måste chockas lite med drastiska konsekvenser ... sitta kvar är ju bara kul, då får de vara ensamma med mig :)) Du har inget annat jobb åt mig? Snart 4 dagars ledighet, då får man väl lägga lite krut på bloggen ...
Ha det bra!

Jane sa...

PS. läste precis ut en riktigt spännande bok - Skuld av Karin Alvtegen - rekommenderas.

Rantamor sa...

Fastnade framförallt på din "taggetrådsbild" varför ska det vara taggtråd uppefter en klippa ???
Här på landet är det förbud för att använda taggtråd överhuvudtaget som tex. ko/djurstängsel...sen kan dom slänga upp tråden i Stockholm bara sådär ????

Kniven hade du väl kunnat fota så jag hade fått se den....

Ett vasst tema fick du till iallafall.

Just nu finns dom "dom" två uppe i mitt musikrum, kan ännu inte bestämma om jag vill ge bort dom...
gillar ju dom rätt mycket....

Tjingelingen.

Monica sa...

Du får göra mer reklam för OO tycker det är konstigt att inte fler hittat tillbaka???

Pialotta sa...

Så in i nordens vasst och så himla vass är du på att hitta bilder för dagen och alla teman :) Superläckra bilder allihopa. Ha de..

Margareta sa...

Tänkte bara säga att solen lyser här uppe ovan molnen och det verkar vara detsamma i Sthlm. Första gången jag testar wifi i planet, super suveränt.

En lång resa och det kommer att uppskattas ännu mer.

Vinkar om ett tag ...

cat sa...

Dina bilder gjorde att jag visualiserade hur ont det skulle göra att skära sig på något av det där. Bra effekt på temat vass med andra ord :)

Stare Ström sa...

Det är så roligt att titta in hos dig. Du tycks alltid hitta en egen lösning. Och ursnygga bilder dessutom!

Malla sa...

kan ju säga dig att en sån kniv skulle jag INTE våga ha ens i huset, än mindre använda :S

Annemor sa...

Det var en vass løsning, nei tre vasse løsninger.
Flotte bilder.
Hilsen
http://www.starbear.no/mormor/2012/04/25/tirsdagstema-pa-onsdag/

Olga T sa...

Låter spännande. Förväntar mej ett vasst inlägg till ;)

Guldkryckan sa...

Min första tanke.. VASS...sån vass som Moses låg o guppade i enligt nån gammal bok ;)

kul att se er som håller på med dessa Teman...varierar väldigt ibland.

Ha en fin Kväll BP...det ska jag :)

Jess sa...

Sista bilden är vassast! Ser riktigt farlig ut!

Ha det så kul vad du nu än ska göra!

Benita sa...

Riktigt fina bilder på vassa ting. Tror att jag också skulle vara rädd att använda en så vass kniv som du har, alla mina knivar skulle behöva vässas.

Ska bli kul att se dina bilder från "eventet".

Ama de casa sa...

Ja, det var verkligen vassa bilder :-)
(Fast jag vill gärna se kniven... ;-) )