måndag 30 juli 2012

Måndagstema: ”Flytande”


När jag läste temat tänkte jag inte helt otippad på ”flytande föda” i form av en öl. För visst hör en öl till när man kollar på OS;-) I OS ingick även damernas linjelopp igår. Bild nummer två visar en amatörvariant på en flytande cyklist…

OS 2012
Inte kan jag ha det på mitt samvete att bland annat Stare, Freja, llhertz, Margareta
Mona och Eva med flera faktiskt ska vara tvungna att titta på OS. Nej det går bara inte. Alltså kommer här en rapport à la BP:

Invigning
Invigningen i fredags fick mig att somna efter 30 minuter. Anledning: intron påminde mig om presentationen av deltagarna för Eurovision Song Contest. Å ni vet ju vad jag tycker om det spektaklet. Så jag vet fortfarande inte hur den olympiska elden tändes…

Fotboll
Glenn Strömberg är expertkommentator för damfotbollen! Bara en sådan sak. Ja tänk om man nu äntligen kunde stänga av Chris Härenstam. Dessutom gör han uppenbarligen skillnad mellan ”manliga” och ”kvinnliga” räddningar. Hade Andreas Isaksson uppträtt på samma darriga sätt som Hedvig Lindahl hade han sågats totalt och Chris hade absolut inte skrikit ”vilken räddning!!!”

Simning
Jo, om man gillar svarta ”dräkter” för killar (med brottarnackar) och tjejer (utan sådana) så går det att stå ut. Undantag: Sverige som valde en gul dräkt medan Canadas tjejer bär rosa varianter (suck). Rysslands trupp tar nog priset för den töntigaste uppvärmingsoverallen. Canadas vadderade jackor i simhallen kommer inte långt efter. De hjälper inte mot regn på Londons gator heller om man säger så.

TV studion
Stor eloge till framförallt alltid avslappnade René Pops, som har en himla bra klädsmak förresten, lagom provocerande Jonas Karlsson, Glenn Strömbergs rappa käft och Jens Linds superba fotouppdrag.

Fler flytande bidrag hittar ni här.

PS. Nej Mona, Herrlaget (U23 tror jag) lyckades inte kvalificera sig till OS. DS

26 kommentarer:

Stare Ström sa...

Tack! Äntligen en rapport- som jag har väntat! :-D Men det går bra med flytande föda även utan OS-bilder till. Gillar dina temabilder!

SoF sa...

Jag funderade också på att lägga in en ölbild...men det blev jordgubbar istället.
Psykoanalys: Varför - har ingen aning. ;)

Kul att läsa dina OS-åsikter och särskilt att du säger precis detsamma som jag sa till maken nämligen:
"Så himla bra att de genom att ta in Glenn Strömberg som kommentator till OS-damfotbollen - markerar att den är lika viktig".
Pluspoäng!!
(Chris är däremot inte heller för mig, någon höjdare)

André Pops´ klädstil under dessa sändningar är supersnygg. Fina tajta skjortor tillika byxor och tuffa matchande skor.
Pluspoäng!!

Å jag orkade inte heller med invigningen till slutet.
Drottningen och Bond-Craig var lite kul...

Varma småregnshälsningar!

Della sa...

Tack för denna eminenta sammanfattning. Jag sällar mig till de skaror som går in här hos dig för att få rapport istället för att slå på tvn. I alla fall tills friidrotten börjar. :)

Hörni sa...

Jag gillade invigningen, men somnade under inmarschen, fast vaknade igen och fick se när de tände elden.

Simningen äe en av mina favoritsporter, gammal simmerska som jag är. :)

Sv: Agda är lilla Mufamiljens hund. Hon är sju månader, jättebusig och jättesöt.

Benita sa...

Friidrotten är mest intressant och på lördag håller jag tummarna för Sandra som debuterar i OS på 3000 m hinder.

Jess sa...

Vad bra att du kör sammanfattning hör för oss som inte hunnit titta! (Eller orkat...;))

Susanne sa...

Tack för ditt OS-reportage, nu kan jag njuta av solen och läsa din blogg så kommer jag att kunna hålla mig OS-uppdaterad.

Rantamor sa...

Ska faktiskt säga att jag tänkte på att du kommer att lägga upp en sån där immig läskande kall öl, som bara ser så underbar ut i sommarvärme...brukar iallafall bli immig utomlands i värmen...
i fjällen hade den hållit sig blank och kall hela tiden...=)
Du är alltid fiffig till dagens teman.
Men nu måste du slinka in på min blogg engång till ikväll och kolla va vi hittade i skogen på väg hem....
inbillar mig att du kommer att gilla detta !!!

Tjingeling nu ska Sara simma håller tummarna....

Hanna sa...

Även om jag inte gillar öl särskilt mycket så ser det läskande ut :0)

Chrisse sa...

Åh, öl... så gott
men ....
Det där flytande som ligger på marken..... det har jag aaaaldrig sett förut, var kommer det ifrån... ;)
vad kallas det nu igen....
.... regn???
Ja, så var det nog...

Kicki sa...

Såg inte invigningen...och resten kan jag läsa här!:)

Olga T sa...

En öl är aldrig fel! Bra tänkt!

Invigningar är sååå sega. Jag såg fallskärmshoppningen, sen gick jag och la mej. Så vill man se Sverige i marschen in, men hur länge får man inte sitta och vänta då......puh!...skulle se i reprisen men jag gav upp redan på C. Har sett simning en del men annars väldigt lite.

LissenTo sa...

Sof psykoanalys är kul, vilka val som görs. Jordgubbar eller öl :-)


Fram till 27 augusti pågår kompletterande samråd för planerna på en containerhamn i villornas Petersvik. Så skrivs det och är planen. Ortvikens fabrik får en stor hamn och dom vackra husen rivs.

Jane sa...

Ölen ser verkligen läskande ut!
Med risk att bli "dissad" - orkar inte höra sportkommentatorerna, bara ett sån´t ordbajseri om allt (speciellt sådant de egentligen inte har en aning om) :P Skruvar ner ljudet och tittar istället för att bli irriterad.

Freja sa...

Hahaha, perfekt! Tack för länk och rapport! De enda rapporter jag annars får är från diverse hästmänniskor i bekantskapskretsen som hojtar om att det är där Sverige kommer att ta medaljer... Jag missade invigningen helt, men mannen har tittat på de i efterhand och rapporterat om Rowan Atkinson och "Patsy & Edwina"...

Eva Trillian sa...

Himmel! Är det en KEO på öl-bilden? SÅ himla GOTT! Mitt rike för en KEO :)

Marit Johansson sa...

Tack för uppdatering av OS. Vår TV har blivit tokig så vi har inget ljud på varken kanal 1 eller 2, jag har verkligen noll koll... visst får man ta en öl trots att man inte ser OS? :)

Bildgatan sa...

jag älskar när jag får rätta en sak som gäller sport. =) André Pops är namnet, där har jag koll - han bär ju samma vackra namn som min äldsta. =)

Han är också underbar och håller med dig i allt. Nu kan jag också skriva att här på ön sitter jag i "TV-rummet" med datorn timme efter timme ingen annan kanal tillåts just nu och det är inte aktuellt med att se något via datorn, med denna uppkoppling så jag har faktiskt ganska bra koll. Just nu handbollen och sambo surrar om att 17 måste skjuta mer och ges mer chanser. Att hamna i länk med så fint sällskap, alla sportintresserade =) -tack.

Jag gillar också Glenn Strömberg, det är ju som så att en gång i tiden hade jag betydligt mer koll och intresset var mycket större, det fanns ett intresse med andra ord =) Om sanningen ska fram så har jag lite koll på en del grejer inom sporten även om det inte kan verka så.

Apropå invigningen så såg jag delar av den och gillade inte det jag såg. Beror på att jag vill att det ska se snyggt ut och det tyckte inte jag att det lilla jag såg var, bara rörigt. Men har läst att kritiken varit enormt positiv, även bland icke sportintresserade.

Tänkte också på en flytande öl, ett glas vin eller något annat gott - men ... Din öl ser verkligen läskande, iskall och så god. Det är så kvavt här att jag misstänker att det är åskdags.

Imorgon åker jag nog till stan några dagar, tror jag.

Sov gott, om det blir något sådant med all sport som nu invaderat våra kanaler.

4U2 sa...

Vi valde bägge den flytande varianten som går under "dryck" men sen hade du även en annan variant som jag verkligen inte bara gillar utan tycker är suverän tolkning! Skål! (hade det inte varit för mina piller hade jag kunna visa en öl-/vinglas ;) :)

SigridfraEnget sa...

Tack för flytande bilder och berättelser...

Mona sa...

Ja, vid det här laget vet jag att du gillar öl. Ser underbart kall och läskande ut. Andra bilden är helt suverän. Tänk om det inte hade regnat, då hade du aldrig kunnat ta den här bilden! Speglingen är urläcker!!!

Tack för OS-reportaget. Det är nästan så jag ångrar att jag inte såg simningen. Rosa dräkter??? Det hade jag velat se!

Monica sa...

Skål, själv tittade ja på herrarnas gymnastik en gren som tyvärr är bortglömd i Svensk idrott.Undrar om det beror på att det inte finns så mycket pengar att hämta.
Läcker bild på damcykel i vattenpöl.

cat sa...

Aaahhh öl! Jag såg faktiskt också den första halvtimmen av invigningen, men sedan var jag så uttråkad att jag blev tvungen att gå och lägga mig.

Ama de casa sa...

Åh! Nu blev jag uppriktigt ledsen. Av att ha missat invigningen, alltså. Du vet kanske vad jag tycker om schlagern? ;-)

Lennart sa...

Ja, det gäller ju att hålla sig flytande ibland här i tillvaron. En öl passar ju väldigt bra vid såna tillfällen tycker jag. OS däremot har jag missat, inte min grej. Jag har sett några rubriker på GP.se då jag startat datorn, men där har jag inte klickat.

llhertz sa...

Det är gott att du känner ditt ansvar för oss förvildade själar som rymmer från tvsporten. Jag har dessutom halvdan uppkoppling i torpet men ikväll kan jag läsa igen. Tur det!!! nu är jag med och skålar tillbaka i Jädraöl dvs dagens fyndöl :)