lördag 19 januari 2013

Ett sista ”spisigt” skratt




15,6 minusgrader ute. Då passade maken och jag på att ”bränna ur” ugnen – allt enligt instruktionsboken som maken plöjt igenom ett antal gånger. Manualen utlovade att ”produkten – ugnen antog vi – kan avge en lukt och rök. Detta är normalt.”
Ja, jag menar vi kunde ju inte valt en bättre tidpunkt att kvävas och brinna inne i lägenheten medan 15,6 grader härjade utanför.

Resultat av proceduren
Electrolux hade helt rätt: det stank bränt kabel och rökutvecklingen (som dock inte fastnade på bild) skedde precis som utlovad. Bra, det företaget kan man lita på! Under en timme (enligt manualen) brann ugnseländet vid 275 grader – fortfarande enligt instruktionsboken. Kan berätta att det var behagliga 24,5 grader i köket trots att köksfönstret stod på vid gavel. Man tackar!

Spisen invigd
Manualen ger konstigt nog inga instruktioner hur spisen ska användas. Där chansade vi (vilt) med att testa stekpannan på en platta. Ja vi fyllde stekpannan med både skinka och ägg innan såklart. Det fungerade alldeles utmärkt.

Rengöring
Inga hänvisningar i manualen om hur man rengör keramikhällen efter användning. Wettex och hushållspapper gör susen om man inte har alltför höga anspråk. På bild nummer 3 ser ni en varm platta med inomhussnö. Å då det inte kan snöa inomhus antar jag att det är dammflingor… Riktigt cool bild här;-) Vill ni se fler så tveka inte att höra av er;-)

PS. Bild 1 visar en viss BP igår i 11 minusgrader. Chefen X passade på att ta bilden, då han var fullt medveten om att det inte skulle ges flera tillfällen att fota mig i dessa temperaturer.
Bild 2 visar ugnen under ”urbränningen”. Ett surrealistiskt och coolt foto tycker jag.
Åsså lovar jag inga fler spisiga inlägg efter det här;-) DS.

22 kommentarer:

Stare Ström sa...

Menar du att allt ska fungera nu???! :-D

SoF sa...

Visst har jag det bra i soffan!!? :) (å du med - när du inte grejar med spisen vill säga)

Nu har vi bestämt oss för att inte längre prenumerera på vår lokaltidning i pappersutgåva, utan att byta till e-tidningen istället.
Snart går ettårs-prenumerationen på pappersvarianten ut och då byter vi.

Guuud så skönt att slippa a l l a dessa tidningar som ska packas ner och köras iväg till återvinningen.

Nu har vi precis fått en Ipad (i gåva), och då kan jag som vanligt sitta i tv-soffan och läsa min tidning på morgnarna - men nu på läsplattan istället.

Varma tv-soffs-hälsningar! :)

Eva Trillian sa...

SÅ måste ni börja laga mat igen alltså? Och därmed diska? Ska det vara nödvändigt? ;)
SV: Kul att du verkar se min regniga bild som photoshoppad ;)Njae ... lägga på lite färgfilter kan man ju inte kalla photoshopa precis ;) Jag var inte ens i PS och gjorde det ju! Men tack för komplimangen (? - som jag väljer att ta det som ;))
Nu gör jag som SoF - slänger mig i soffan och njuter av tillvaron! Hoppas du har det minst lika bra! - med spis o allt!

Rantamor sa...

Nu är det bara att börja kocka...
in i frysen å kolla vad som finns å så börjar du slänga stekpannor å grytor omkring så att det ser proffsigt ut...
visst är det kul med en ny spis.
Vi slungade in en induktionshäll när vi flyttade hit...en underbar varelse tycker jag...
kokar innan man hinner tänka ordet...

Nu puttrar pären och min renköttgryta är klar, så snart ska vi vräka i oss igen...jösses vi kommer att ha amerikaarslen som inte alls kommer ned i ett snapsglas....
men renkött är väl ändå som en grönsak....eller har jag helt fel ???

Ha nu en finfinkväll och ta ett glas rött (eller va detd du inte drack) ta ett vitt dådå...

Tjingelingen å en lördagsskål...

Husbilen-Ellen sa...

Tänk att det kan bli så fina foton av en spis.
Jag har svårt läsa instruktioner, så jag höftar och provar gärna. Däremot är mannen duktig på sånt. Grattis till nya spisen. det kanske blir kort på spännande måltider framöver. Kram Elisabeth

Monica sa...

Haha ja det kan verkligen lukta pyton om en ugn, visst är det roligt med nya köksprylar;-)
Lunchen på inlägget innan gjorde att jag får nog se vad som finns i kylskåpet här, den såg riktigt mumsig ut.
Svar: Ja visst är hon mysig;-)

Guldkryckan sa...

Ja jösses va utvecklingen gått framåt när det gäller ugnar..här har vi en gammal vanlig hederlig med fyra omoderna plattor...men så är ju fastighetsägaren en snåljåp också...fast enligt ett rykte skulle det bara kosta 40 spänn i månaden att få en liknande er om våran skulle gå sönder..

Är ju lätt att en ugn går sönder..det vet man ju ;)

Ha så fint.

Susanne sa...

Hoppas att du fick en delikat middag tillagad på nya spisen ikväll.

Pumita sa...

Äsch, lite spännande ospecade lukter får man väl stå ut med... det blev iaf varmt. Det är mycket värt! ;) Ser ut som att du hanterar underverket på ett föredömligt sätt, Sveriges Mästerkock nästa! ;)

P.S. Jag är ledsen för ordverifieringen! Halva USSR spammar mig just nu. :(

llh sa...

Ingen explosion iallafall. Bra det nu kan jag släppa tummarna :)
Kolla jag ser inte bara en viss BP i varm jacka (najs) på bild 1. Jag ser blå himmel och sol!!! Har det skett ett under i 08?
Följde länken till l’Incontro. MUMS säger jag bara.

Margareta sa...

Första bilden -hahaha, med tanke på de bilder jag nyss lagt upp, önskat att även jag kunnat fota dig, hade passat bra i mitt lite bakom. Här har temperaturen växlat mellan +1 och -1, vem bor i norr och vem i mitten av landet?

Låter riktigt besvärligt att köpa ny spis, vi behöver i högsta grad det, men vet inte nu om vi ska chansa och klara oss ett tag. =)

Skönt att det går att lita på någon, men jag hade ett annat märke i tankarna - tror jag.

Ha en fortsatt bra lördag, själv ska jag läsa vidare hos dig - allt som jag numera alltid missar mellan varven.

Hörni sa...

Hahaha, nä men berättta mer om spisen du, det är bara roligt. Och dessutom är jag så tacksam att du står ut med alla mina hundinlägg utan att klaga, så blogga på om er spis precis så mycket du vill. :D

Per-Anders sa...

Det gäller att vårda spisen väl.

Guldkryckan sa...

Svar: Då lyder jag ditt råd BP...behåller den gamla. :)

Kicki sa...

Ugnen ger ett sken av att vara strålkastare på en teaterscen! Var är skådespelet?! Ska du använda hushållspapper måste det vara en sort som spisleverantören rekommenderar, säkert en dyr luddfri sort!

Jane sa...

aha, är det bara första gången man använder ugnen som det ska lukta bränt och ryka :O ...

Idag kan du nog gå ut, här har vi bara -4, är nog lika "varmt" i Stockholm ;)
Ha det bra!

Anonym sa...

Det låter lite tufft med den där lukten. Annat kan jag inte säga.

Olga T sa...

Jag läser gärna mer om din ugn! Även jag har bränt in min ugn och haft krångel med hur just spisplattorna ska hanteras men börjar lära mej.

Marit Johansson sa...

Det ska finnas något specialmedel som ska användas på spishällen, tydligen ska man absolut inte använda vanliga rengöringsprodukter. Vi köpte en ny spis för något år sedan och jag vet fortfarande inte hur man använder varmluftsugnen :)

Ama de casa sa...

Mr Muscle, keramikrent - hur bra som helst för spishällar! Givetvis i kombination med wettex :-)

Mona sa...

När jag ser dina bilder kommer jag av någon anledning att undra över vilket sätta att dö på som är bäst. Förfrysa vid Nordpolen eller brinna i Helvetet????

cat sa...

Inte för att jag vill produktplacera, men det finns ett rengöringsmedel som slår de andra när det gäller keramikhällar och det är Mr Muscle keramik i blå flaska.

Kul att chefen fick en bild av dig även om den är bakifrån :)