lördag 9 februari 2013

Muminpappan har landat i Täby


Hej BP!
I helgen kom jag på beställning from Iittala i Sundsvall upp till Nordmaling och nu är jag resesugen igen. Då skickar Rantamor mig till Stockholm. Hur ska jag klara mig där? Så därför frågar jag dig BP – vill du ta hand om mig?
Jag kan stå lite var som helst, kanske får jag se dom stora kranarna på ditt jobb! Lite förvirrad och glömsk är jag, men väldigt snäll, ungefär som Rantafar, tillägger Rantamor här.
Att skiljas från Mumindalen var inte lätt, men vill man ut på äventyr så måste man våga lite. Så här kommer jag – en till karl i ditt liv – men helt olik den du har, eftersom jag är en både kort och korpulent herre.
Rantamor och Rantafar hälsar. Kram!

Ankomst
Ovan är texten på kortet som Muminpappan alias Rantamor skrivit. Han var extremt väl inlindad i flera lager av olika material som hade omsorgsfullt stoppats ner i en Bag in Box vars innehåll en gång i tiden var en Chardonnay från Sydafrika. Muminpappen var alltså i sitt rätta ”element” under den långa flyg-/tåg-/bilresan från norr till Täby;-)

Väktare
Sin första natt fick Muminpappan tillbringa som väktare i vår stora, fina novemberkaktus. Han tyckte om sin nya, lite annorlunda omgivning där han har sällskap av bland annat ett hus som han kan kan flytta in i när han känner för det. Han kommer att trivas här, jag lovar!

1 000 tack Rantamor och Rantafar för sötingen!



PS. Ska kommentera hos er senare. Har lite för mig idag, tro det eller ej;-) DS

19 kommentarer:

Pumita sa...

Ååh, lycko dig som har fått finbesök! Eller han kanske trivs så bra att han stannar för gott även om kaktusburken inte är hans naturliga livsområde. Bara han får återse sina rötter i Mumindalen minst vartannat år. :)

llh sa...

Hahaha så du har fått hem en äventyrare :) Han kommer att trivas strålande med er och novemberkaktusen! Om han får låntråkigt någon gång ibland får du ta med pappan på en äventyrsresa med SL, men lämna fonen hemma ;)

Carita Liljendahl sa...

Härligt! Täby är också rätta platsen på jorden. Jag är ibland på besök där hos mina svärföräldrar.

Monica sa...

Ja han kommer säkert att trivas hos er en riktigt fin kille;-)

Dom lägger nog inte ut valparna undrar om inte alla 10 är sålda redan, vi väntar på bild som ska komma i helgen.
Den 3/3 ska vi åka och hämta honom.
Ha en skön lördag;-)

Ama de casa sa...

Men inte ser han väl kranarna från er kaktus? Se nu till att han får se dom däringa kranarna nu va!
;-)

Ama de casa sa...

Så du har saker för dig? Pluggar på och läser om allt inför schlagern ikväll antar jag... :-D

Rantamor sa...

Hahahaha så vaket att se att jag tejpat in allt i en BiB...
men du vet man tager vad man haver och jag ville ju att muminpappan skulle vara hel när han kom fram.
Han tycker säkert att det är kul med levande blommor eftersom Rantamor bara har döa...


Tack för länkningen förresten...

Hoppas att snöfallet har slutat hos dig så att du får börja leta vårtecken...

Snart blir det bastu och sen lite mellomys med röktrenkött, ost, vindruvor och ett gott rött Zinfandel från California.

Ha en bra kväll och klappa mumin på näsan lite...

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Ohh, trevligt besök! Annars är lilla My min favorit, fast på jobbet är jag Muminmamman och citerat ofta henne: "Vad som helst kan hända, därför är jag fullständigt lugn!" Och klart jag kollat in de fina kranarna i ditt inlägg i veckan, kom inte den kommentaren fram?

Hörni sa...

Men så fin han är, vilken rolig överraskning att få på posten! Det blir nog perfekt att bo i en kaktus. :)

Guldkryckan sa...


Mumintrollet där ja, var många år sedan jag såg nåt med dem, men som liten var det lite av en högtidsstund när det var på tv.
Detta var väl tiden när man bara hade två kanaler att tillgå, så det fanns ju inte så mycket att välja på.
Idag drunknar barnprogramen i varandra, konkurrensen är stenhård numera, är det inte nån superhjälte så är den en banan i pyamas eller nån hantverkare som heter Bob..jo..men så är det väl..men mumintrollen är en klassiker det. :)

Sv: Jo..de där sportloven delas väl upp lite antar jag..själv är jag glad att få nästan hela skolan för mig själv att dricka kaffe i vart som helst.
Inte fel alls om man så säger ;)

Margareta sa...

Hahaha, hoppas att du förstår brytningen. Nu har du en salig blandning av brytning i ditt hem, misstänker jag, med tanke på hur en inflyttad engelsman i kombination med en finländare låter. =)

Sv. Angående sonen så har jag (och hans far) under många år tjatat om körkortet men han har verkligen varit negativ och inte tyckt att han behöver - har ganska starka och stora miljötankar bland annat, men nu tar han det. Men kritiken kvarstår och många åsikter är det om bland annat utbildningen och körskolan, för att inte tala om priserna. Mer samhällskritisk får man nog leta efter, med stor kunskap som han försöker få i sin mammas lilla huvud, men snäll är han. =) Själv var jag några och arton innan jag tog körkort, 26 och var gravid i sista månaden men min yngsta. Ett släktdrag från mammas sida i rakt nedåtstigande led har det gått de sena körkorten.

Får se när det kommer, innan han hunnit ifrågasätta allt.

En fortsatt bra kväll och nu bänkar jag mig med slutet av hockeyn.

Margareta sa...

Förresten- hade de bara -29 i Jokkmokk, hörde något annat så din arbetskamrat kanske hade med sig en egen glädjetermometer.

Nej, Jokkmokk får vara för min del och hörde att besöksantalet minskat drastiskt i kombination med utställare. Nu är det också så att Jokkmokks marknad = kyla under 30 grader. ALLTID.

Stare Ström sa...

Ja ,men där kan han väl inte annat än trivas! Grönt och ombonat!

Eva Trillian sa...

Fin-besök minsann ;) Jag tycker allt det er ut som om han trivs!
Så bilprovningen accepterar silvertejp? Då MÅSTE det vara bra grejer :)) Tack för historien du "skickade med" - du fattar att det här kommer få bli "en grej" på mitt jobb va? ;)
Hoppas du har trevlige grejer för dig!

Jah Hollis sa...

Jag trodde hela muminfamiljen och deras bekanta höll till hemma hos Anni:
http://vardagsnjutning.blogspot.se/2013/02/fototriss-par.html

Mona sa...

Vilken lyckost du är som fått så fint herrbesök! Hoppas bara inte maken blir svartsjuk...

Ama de casa sa...

sv: Dom som hade tid att kommentera igår under schlagern var nog såna som INTE tittade på den. Dom andra kanalerna visar ju inget bra under dessa shlagerkvällar, så vad ska dom göra? ;-)

Jag gillar ditt engagemang :-D

Bananen och Louise till final. Anton och Erik&Tone får en chans till :-)

cat sa...

Åh en sådan liten söting som flyttat in hos er! Han kommer säkert att stortrivas :)

Monica sa...

Nu finns det ögongodis till dej hos oss ;-)))lille Gösta.