torsdag 22 augusti 2013

Några torsdagsrekommendationer




Hissen är ju sååååå charmig. Kan dock inte rekommenderas om ni har barnvagn med er.


Ett besök på toaletten hos akupunktören kan varmt rekommenderas. Ett pyttelitet fönster öppnas mot innergården och grannfastigheten. Observera att jag för en gångs skull tog en rak bild, och det med avsikt;-)


Spegeln på mottagningen var klockren och passade in 100 procent i omgivningen.

Om – alltså just ifall att – ni har vägarna förbi ”min” akupunktör/naprapat/massör kan jag rekommendera att först besöka en alternativ bankomat. Gärna den på bilden. Det jag definitivt inte kan råda er däremot är att besöka den ”Kinesiska Muren”. Klart ni inte åker till Stockholm via Kina, men restaurangen som ligger granne med Odengatan 68 heter så.

Kinesiska Muren
En gång i tiden en av mina favo krogar. Idag var den en ren bedrövelse. Den kulinariska besvikelsen förstärktes genom det här. Nej, det ni ser på fotot är inte ett naturligt mönster på min tröja utan stänk från tallriken. Tappade nämligen en hård och tung bit zucchini rakt in i en odefinierbar sås. Oooooops.


Jacka
Kan även rekommendera att inte glömma jackan som ni hade på er när ni steg in på restaurangen. Den behöver ni nämligen om ni är lika klumpiga som jag. Däremot föreslår jag att ni återvänder till Kinesiska Muren efter ert eventuella besök hos akupunktören för att leta efter jackan. Japp, personalen var gullig nog att hänga den i garderoben.

Matos
Efter en timme upphängd mitt i restaurangen luktar jackan kinesiskt matos, vilket ju är logiskt. Nu har ni ju inget val. Ni måste ju dölja såsmönstret på tröjan med hjälp av jackan. Alltså luktar ni mat, svettas i värmen, går till månadsmötet på jobbet med jackan på och märker ett visst avståndstagande från era kollegor. Här rekommenderar jag att inte bry sig helt enkelt;-)

PS. Som ni ser lägger jag - förutom bilderna jag nämnt i texten - upp några foton från det underbara sekelskiftshuset. Några av er ville ju se fler bilder därifrån – å min bakdel såg ungefär likadan ut idag som i tisdags. Ingen repetition behövs tycker jag;-)DS

23 kommentarer:

Freja sa...

Men varför heter de Bankomat? Är det en gaömmal bankbyggnad? Serverar de bara musslor från musselbankar? Måste man råna en bank innan man har råd att äta där? Så många frågor...

Och idag fick jag tips om din blogg från Eva Trillian, vi har ett gemensamt intresse - kranar! Men det har ju du och jag redan upptäckt!

Guldkryckan sa...

Jo..de där gamla hissarna från 40-50 talet..vackert..frugans ena grabb har det i sitt hus..och de håller i evighet till skillnad från de som tillverkas idag..ingen charm har de nyare heller..ingen själ alls i dem..men de fyller ju sin funktion så man ska väl inte klaga.

Nu tillönskar jag dig en fin fortsättning på kvällen.

Hälsningar Guldkryckan. :)

Susanne sa...

Jag missade din kinaluktande jacka eftersom jag kollande på månadsmöte via Bambuser och kinalikten spred sig tydligen inte till mig ;)
Sv: Du börjar tydligen acceptera mitt gillande av rosa ;)

Margareta sa...

Vilket snyggt halsband du har, tycker mig känna igen det. När jag var till frisören på Teneriffa så frågade hon mig var jag hittat och köpt ett sådant snygg halsband. =) Tyvärr råkade jag slita av kedjan så nu måste jag bara inhandla ett nytt, gillar det helskarpt. Däremot är jag förvånad att du har en rosa del i din, du som inte gillar rosa. Och en lätt rosa tröja?

Verkar vara en spännande gammal byggna, såg även i de tidigare inläggen - där du visade rumpan. =)

Verkar vara populärt hos en del bloggare att gilla kranar, kan vara kul att fota men mer vet jag inte.

Hoppas att nålarna hjälper. Apropå sambon så är det inte ryggen utan både lederna och benen med värk och annat samt i höften - men det far ju också upp till ryggen.

Från det ena till det andra - sommaren har kommit tillbaka och verkar var kvar över helgen - yippie!



Eva Trillian sa...

Vilka äventyr du ger dig ut på ;) Är det storstadslivet som ter sig så? Inte konstigt att en lantis som jag inte alls känner igen sig ;)
Men halsbandet är coolt och du är brun - så jag är inte helt tappad bakom gödselstacken ;)

Monica sa...

Härliga trappuppgångar i husen i stan, bilderna ger en nostalgitripp in i barndomen bodde ju på Östermalm.
Kan rekommendera en haklapp till nästa gång du går på lokal HIHI
Ha det bra

Marit Johansson sa...

Nu blir jag en härmapa :) ser att även Margareta hade samma tanke.. i själva verket älskar du rosa va? Du försöker nog bara luras...
I morse fick jag åka och hämta Cilla i grannbyn någon mil bort. Hon har varit i skogen hela natten och jagat, snygga killhundar eller harar, vem vet. Hon behövde ingen långpromenad idag i alla fall :)

Malla sa...

BP! Tack för dina alltid fina, roliga, ärliga kommentarer! Nu ska jag försöka komma tillbaka till bloggläsandet. Jag kan behöva det en timma om dagen :)
Älskar legohalsbandet!

Margareta sa...

Glömde - vad var det för en länk du länkat dig själv till igår? Ny wordpressblogg på gång?

Susjos sa...

Trist att bli besviken på restaurang maten! Det blev jag ikväll också! En trist moussaka i Grekland e inte kul ..,
Gillar ditt halsband ! Är ryggen bättre ?

Margareta sa...

ÅS här stod ditt namn i gårdagens kommentar - bpz3 och när jag klickade på ditt namn hamnade jag här - http://konstellerkonstigtdotcom.wordpress.com/

I inlägget - Mitt eget gatuliv - kolla får du se.

KajsaLisa sa...

Bankomat, en pilsner, en biff med bea och till desert vill jag beställa in 200:- att betala notan med

Ama de casa sa...

Tråkigt när bra restauranger förfaller på det viset...

Dom där sneda hissarna... Dom undviker jag :-)

Ama de casa sa...

Jag har lite utmaningar nu och då. Fotoutmaningar, alltså. Men dom tar tid. Massor av tid.

Fast det är skojigt också - tänk att såååå många människor vill vara med i mina utmaningar :-)

Della sa...

Tänk vilken fröjd det är att läsa hos dig. Jag lär mig så mycket och har kul. Tack för det!

Rantamor sa...

Säger som Margareta...
en rosa tröja och en rosa legobit på Beate ???

Förresten Colin brukar bygga på mintt halssmycke med lite små legobitar, han tycker att det är så cooolt...

Hoppas nu att du får bra hjälp med nålarna.

Ha en finfin fredag.

cat sa...

Ha ha jag kan riktigt föreställa mig dina kollegors reaktioner på din matosluktande entré in på kontoret :D

Gamla hissar kan vara charmiga så länge de sakta men säkert tar sig upp, respektive ner. Inte lika kul om de fastnar någonstans mitt i mellan.

Villa Frejas bokblogg sa...

Wow vilken härligt miljö/inredning.
Men så trist med restaurangbesöket. Kram.

Ama de casa sa...

Jag var tvungen att titta igen efter det du skrev i nästa inlägg. Och du. Det ÄR rosa. HAHA!
:-)

Jane sa...

Härlig miljö där akupunktören håller till ... dessvärre verkar ju inte den där kinarestaurangen vara lika trevlig. När det gäller färgen på din tröja skulle jag nog vara dristig att säga att den är mer aprikosfärgad, den är absolut inte rosa! Det var mitt inlägg i debatten ... eftersom jag gillar aprikosfärgen så kan jag ju säga att tröjan var snygg, synd på fläckarna, hoppas de går bort i tvätten!

Pumita sa...

Jag har bara hört talas om Kinesiska muren men aldrig varit där. Ingen förlust tydligen. Men älskar såna här gamla hissar, så charmiga!

Husbilen-Ellen sa...

Härliga bilder. Gillade främst det från badrummet! Elisabeth

Linnéa sa...

Först vad vackert det är hos din naprapat, till och med toan. Din tröja - "kladdmaja" ser lika rosa ut som den tidigare. En kinesisk rest. ska banne mig inte stinka o osa. Samma gäller kolgrillar. Då är det taskig olja de steker i.