måndag 14 juli 2014

Sista inlägget om VM - sammanfattning


Rätt lag vann VM, helt klart!


Tysklands förbundskansler Angela Merkel är - liksom president Obama - känd för sitt genuina fotbollsintresse. Kul!

Som jag lovade igår är detta mitt sista inlägg som handlar om fotbolls-VM i Brasilien. Så de flesta av er kan andas ut nu;-)

Turneringens bästa lag
Utan tvekan Tyskland, som vann sin fjärde VM-titel och är det första landet som lyckades med den bedriften på sydamerikansk mark.

Rätt finalmotståndare
Nej, hade velat se Holland i finalen. Argentina krånglade sig fram mycket tack vare Messi i gruppspelet. Han fanns knappt på plan under finalomgångarna.

Rätt vinnare av guldbollen

Nej. Messi var absolut inte turneringens bästa spelare. Hade velat se Arjen Robben, Holland eller James Rodriguez, Colombia. Rodriguez vann i och för sig ”Golden Boot” för sina sex mål, men ändå. "Golden Glove" award gick dock till helt rätt person - Tysklands Manuel Neuer.

VM:s mest sympatiska och schysstaste lag

Colombia. Där håller jag med FIFA som delade ut The FIFA Fair Play Award till laget.

VM:s pinsammaste

Tysklands tränare Joachim Löw gillar inte bara fotboll(-ar), han jagar även snorkråkor i näsan – fullt synligt för tv-kamerorna. Det ryktas om att han även äter upp dem- Yuck!

VM:s mest fåfänge

Förutom Ronaldo som alltid tänker på frisyren först innan han slår en frispark, snyggar även domaren Nicola Rizzoli till sitt hår när han ser sig själv på storbildskärmen. Klart han gör! Killen är ju snygg och vill inte se ut som en mopp inför över en biljon tv-tittare.

VM:s rekord 1
Totalt under turneringen gjordes 171 mål, lika många som 1994 i USA. Tyskland gjorde flest mål, Brasilien kasserade flest, vilket är logiskt med yra höns i försvaret.

VM:s rekord 2
Om ni tycker synd om spelarna som får kuta runt på planen i 90 respektive 120 minuter i över 30 graders värme, så kan jag tala om för er att de egentligen bara springer under 57,6 minuter. Resterande tid står de alltså stilla och vilar upp sig. Med detta i åtanke kom Thomas Müller, Tyskland och Arjen Robben, Holland ändå upp till en över 80 km lång springstrecka under turneringen. Inte illa!

PS. Gårdagens parkeringsruta ÄR svårtolkad. Den visar att man får stå där i fem minuter. DS.

18 kommentarer:

Ama de casa sa...

Hmmm... Jag minns VM-finalen mellan Argentina och Tyskland (Ok. Västtyskland) 1986. Då var vi i England och åkte kanalbåt, och RÄTT lag vann den gången ;-)

Fast engelsmännen var inte så glada att dom blev utslagna av Argentina med hjälp av Maradonas, förlåt, GUDS hand...
:-)

Blir det abstinens nu för din del?
:-)

Della sa...

Ja då var det slut då. :)

Herr Nilssons Fru sa...

Ja o tänk, jag kollade, jag kollade på hela matchen :) låg i sängen o kollade o de var inge större risk man somnade. Jag tillhör e där som oftast bara ser sista matchen, alltså finalen!!

Kramiz

Freja sa...

Piuu, då kan jag andas ut nu då, sporten avklarad för den här sommaren... Eller så dyker det upp nån annan sport...

Den där Golden glove trofén var sjukt ful, kunde de inte kunnat göra den lite snyggare?

Pumita sa...

Vem var det som var bästa spelaren egentligen? Jo, Adidas. :( Jag röstade på James Rodriguez.

P.S. En bits och en äter snorkråkor... låter så dagisbarn ju. =)

Eva Trillian sa...

Så var det över - för den här gången! :) Kollade faktiskt igår också .. men inte hela. Var det en tråkig match eller håller jag på att tappa gnistan igen månntro? ;)
Sv: Vi läser en del samma ... tro inte annat! :) Det enda jag har svårt för är kriminalare - men nu har jag fått en massa sådana av en som flyttat till mindre - så jag har lovat att ge dem ett försök ;)

Olga T sa...

Ja, det hade varit kul om det varit Holland och Tyskland i final. Tyckte finalen var tråkig....:(
Jag tycker Joakim Löv ser så bra ut, men nu....vet jag inte riktigt...urk..

Anni sa...

Eftersom jag äcklas av snorgärsen Uwe och inte gillar den i finalen söndertrasade Grisbestigaren höll jag på Argentina i finalen. Gillar Lavezzi.
MEN hade jag sett semifinalen med tyska målkavalkaden hade jag kapitulerat (jag vet ju att Tyskland är det bästa laget och väl värdiga vinnare, jag vill bara gärna hålla på the Underdog). Tyvärr fraktades jag just då runt i obygden öster om Gatwick till - visade det sig - ett lyxställe där vi fick bo när vårt flyg hem ställts in. När vi bjöds middag i den magnifika kapellet var matchen redan avgjord.

För övrigt skulle ju Brasilien aldrig gått så långt som de gjorde om inte domarna varit jäviga i allra första gruppspelsmatchen.

Och så var det himlans kul att få läsa om din fotbollsbakgrund. Själv kan jag bara stoltsera med en morbror som spelat och tränat i Halmstad. Och att jag en gång i tiden gick på alla Djurgårdens hemammatcher, numera blir det betydligt mer sällan men jag ska gå på måndag!

Anni sa...

Uwe?!? Jag menar ju Joachim Löw. Såklart.

cat sa...

Snorkråkor är otrevliga och ska tas om hand i papper när man inte är bland folk. Vilken äckelgubbe som står och äter dem med miljontals tittare som ser.

Parkeringsbilden är för övrigt dum, för det ser mer ut som tio minuter för mig.

Ama de casa sa...

sv: Jag plaskade runt med badring. Har liksom en inbyggd... ;-)

Guldkryckan sa...

Jo..har hört om den där "näs-arkeologen" tidigare..såg nåt för en tid sedan, om jag nu inte misstar mig, där han fyllde på sitt innanmäte med lite extra fibrer rakt från näsan.
Urk. :(

Jo visst har jag kikat lite detta VM...men min känsla står fast...fotboll ÄR inte roligt att se på egentligen, men visst kan man dras med i spänningen när ett av lagen sätter lite press på motståndarlaget och det resulterar i ett mål...men då måste jag väl hålla på ett av lagen, annars är spänningen ju inte där.
Men nu är det över för denna gång...får se om man hänger på lite nästa VM då också...beror på om jag kan följa dina små iaktagelser här på bloggen...annars skiter jag nog i det ;)

Ha de bäst nu BP.


PS: Tackar för länken i tidigare inlägg :)

Life of Johanna sa...

Hade med velat ha nederländerna i final och nej messi skulle inte bli bäst i tureringen, fanns andra som prestera mer än han...

Life of Johanna sa...

Hade med velat ha nederländerna i final och nej messi skulle inte bli bäst i tureringen, fanns andra som prestera mer än han...

Anonym sa...

Washington Post utnämde sina "bästa spelare":
Rodriguez, Columbia
Robben, Holland
Messi, Argentina

Största besvikelser (lag)
Spanien
Italien
Brasilien

Största besvikelser (spelare)
Diego Costa, Spanien
Eden Hazard, Belgien
Chistiano Ronaldo, Portugal

Bästa supportrar:
Argentina
United States
Holland

Värsta "banditer:
Luis Suarez, Uruguay
Juan Zuniga, Colombia
FIFAs Sepp Blatter (vet ingenting om honom)

USAs målvakt borde ha vunnit the Golden Glove. Ingen målvakt har
klarat fler skott på mål i hela VMs historia.

Det har varit så kul att följa BPs fotbollskommentarer den här månaden.

Och nu - check-up hos tandläkaren. Måste ju hålla de gamla gaddarna i form.
Ruth i Virginia

Monica sa...

Dom kunde gärna fått hålla på en månad till som det blir nu har ju ingen något att titta på.
Stämmer det som tidningarna skriver att vi blir feta av usla program är det snart dags att stämma dom HAHA
Ha en skön kväll:-)

Unknown sa...

Mer än nöjd. Laget som ligger närmast hjärtat (när Sverige uteblev) VANN!
Grattis
/Kiki

Susjos sa...

Jag somnade inte under matchen :-) Och visst vann Tyskland rättvist!