onsdag 23 juli 2014

Vart har alla tagit vägen?





Det undrade några av er igår när jag visade upp en öde trafikplats i Stockholm. Det kan jag tala om för er – vart alla har tagit vägen alltså.

Vart har stockholmarna tagit vägen?
Som ni vet jobbar nollåttor väldigt hårt och tjänar bra med pengar, mera än genomsnittet i landet. Alltså har de råd att köpa ett landställe – eller så ärver det ett, vilket ju är ännu bättre. Observera att stockholmaren är noga med att stava landstället med ”d” och inte med ”t”, för då skulle de ju blandas ihop med till exempel en lanthandel, och det är ju alldeles för bonnigt. Dessutom skulle huvudstadsbon aldrig säga att h*n åker till ”stugan”, för en stuga är ju bara ett enkelt hus med utedass – ännu bonnigare alltså. Stockholmaren lämnar huvudstaden under juli månad och beger sig med bil eller båt till sitt landställe som kan ligga i Roslagen, Värmland, i fjällen eller på en (öde) ö i skärgården - eller så åker de ner till Falkenberg och tar ortsbornas parkeringsplatser enligt en kommentar från Gärdsmygen. Nu vet ni vart stockholmarna har tagit vägen.

Vart har turisterna tagit vägen
Ja, det undrar jag också. Jag jobbar ”mellan två hotell” i Vasastan och har märkt att det är betydligt färre turister i stan än till exempel ifjol. De som anländer med bil kommer dock från väldigt exotiska ställen, som den här turisten som kört hela vägen hit från Moldavien. Men besökarna som kommer till Stockholm brukar trampa ner i alla beryktade turistfällor – Skansen, Gröna Lund, Vasamuseet och inte minst Gamla Stan. Så, nu vet ni också vart turisterna befinner sig i Stockholm under juli månad.



PS. Bilderna jag lägger upp är dagsfärska. Det kan hända att skorna jag hittade tillhörde två enbenta Stockholms- eller turistkvinnor, men jag tror inte det;-) DS.

18 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ganska ser man udda skor ute här och var... hur går det till? Om jag blir av med en sko stannar jag väl och plockar upp den? Ramlar alla från dåligt packade bilar? Eller packade personer kanske ... kanske det, när jag nu funderar lite extra ;) Men, näeråsåatt, jag har inga fördomar!

Eva Trillian sa...

* Ganska OFTA till och med

Olga T sa...

Jag säger det igen, några av Stockholmarna är här. Här är så långt ifrån folktomt du kan tänka dig. Bra att jag kan cykla ner till stranden. Parkeringskaos är en underdrift. Men det är kul att här är mycket folk förstås! Och så kan du få paus i storstan :)
Du har visst besök från Moldavien ser jag! Kul!

Anitas Malta sa...

Skumt med skorna men nu vet vi var turisterna är och alla nollåttor också. Bra att du har koll på läget Beate.

Det där med landställe eller lantställe var en extra bonus, bra att veta omifallatt...

Säger Ruth i Virgiina att en biltur längs kusten från San Diego till San Francisco är super så finns det ingen tvekan längre. Nu måste jag kolla flyg och rutt och var sjutton la jag passet ;-)

Olga T sa...

Skulle bara kolla om du åkt skateboard på jobbet idag eller vad du gjort? ;)

Anonym sa...

Jag har hört "mitt sommarhus". Det låter ju ännu bättre än "landställe", eller hur?

Min mångmiljonär systerson har ett stort gammalt hus i Torekov; kallas bara sommarställe.

Ruth i Virginia

Freja sa...

Vi kommer och turistar i Stockholm en helg i augusti, men hinner nog inte med mer än nått restaurangbesök... Inga fällor för oss den här gången. Jo, Gamla Stan ska vi till i alla fall...

Carita Liljendahl sa...

Ja, det kan man undra med skor som ligger så där.
Men har du hört legenden om att det är ett tecken om att det finns knark där skor har slängts att hänga över nån elledning?
Gillar dina registerplåtar också!
Kram!

Geddfish ♥ sa...

Jag har aldrig fattat varför folk går ur sina skor och då kanske bara en!
Ja, nu är det varmt och man kan äntligen gå i shorts om man inte väljer lösa byxor. En sval klänning är inte heller dumt, nästan som i Thailand nu ;)

Beppan sa...

Nollåttorna har problem.... Tur att vi inte lider av "min-är-större-än-din-sjukan norröver. Förresten så bor många av oss så fint till och nära naturen så vi behöver inte något sommarhus eller landställe.

Kan tro att det är rätt folktomt på gatorna. Vem orkar vara stadsturist i denna otroliga värme - utom familjen från Moldavien då....

Ama de casa sa...

Haha! Jag tänkte på det när jag flyttade till Sollentuna. Hemma i Norrland åkte vi till stugan men i Stockholm åkte alla till landet.
:-)

LissenTo sa...

Spännande observationer var är allt folk? är det för varmt kanske att besöka Stockholm? Eller är alla på landstället.

Jo du har rätt här åker man till stugan. Vi i Norrland ;-)

cat sa...

Vilken tur att någon kan redogöra vart alla huvudstadsbor egentligen tar vägen!
Det är något väldigt skumt med enstaka skor så där. Jag menar man borde ju märka om man tappar en sko, eller?!

Guldkryckan sa...

Bra att veta när man ska ta en tripp till sthlm då...juli månad...noterar detta i min kalender ;)

I Lördags vann vi på Lotto här, två fyror och tre rätt på Jokern= 246 rikdaler blev det.
Således inte pengar till en stuga i Roslagen..ja fan..inte nån stuga alls om jag nu räknat rätt oavsett läge.

Men på Lördag kör vi igen ;)

Mne det är knepigt det där..man hör hur alla tjatar om att det där med semestrar inte ska vara som förr längre, att man stänger ner hela Sverige, men ändå är storstäderna folktomma många ggr.



Ha de bäst BP.

KajsaLisa sa...

Den kommande höstens skomode förespråkar faktiskt olika skor på varje fot, så alla trendiga nollåttor har en sko för mycket av varje sort, dom dumpar ju överallt just nu :)

Erik Semlan sa...

Jag garvar åt dina rader kring stockholmare och turisterna som befäster alla fördomar som folk kan ha.
Fast säkert finns det de som är precis så där fåniga och förhöjer sitt landställe. Själv har jag utedass på landet och vatten i brunn. Att ta hand om sin egen skit är en ganska bra metod att stanna kvar med fötterna på jorden. Inget konstigt med det, men ibland ganska otrevlig syssla, speciellt när det är varmt. Men jag brukar tänka på att alla svenskar levde med dessa utedass, även i städerna, förr. Det var inte så länge sedan.
Lustigt när man hittar en sko någonstans. Hur kan människor tappa en sko!? Hur tar de sig hem? Märker inte folk när de blir av med en sko?

Monica sa...

HAHA ja många av dom så kallade noll åttorna kommer ut hit och tar för sej av välfärden;-)
Tyvärr kostar dom bara (utom för vissa företagare)eftersom dom inte skattar här men service ska dom ha.

Jag hoppas att han ljusnar i ansiktet men det återstår att se.
Ha en bra dag du som gillar värme.

Freedomtravel sa...

Ja, inte är de i stan i alla fall... Kollegorna är på sina lanDställen (Västkusten, Åland...) Och några är på resande fot: Piteå, Gotland, bilar i USA och klättrar i Sydafrika (!)... Tur att nån håller ställningarna och vattnar blommorna och äter bananerna ;)