söndag 12 april 2015

Fototriss och Skyltsöndag i kombination – Blått


Går man på Regeringsgatan ner mot Hamngatan och tittar upp så er man en ganska charmig blandning av gamla och nya byggnader.


Gallerian är ett stort shopping centrum mitt i stan vid Sergels Torg. Gillar deras LED-skylt samtidigt som jag är tacksam för att Gallerian faktiskt har en Clas Ohlson;-)


Dagens överraskning: Denna Austin Cambridge från 1962 vid Slussen. Jag menar dit åker man ju inte med bil frivilligt, speciellt inte om man vill parkera. För det finns nämligen inga parkeringsplatser. Men kolla! Den lilla pärlan har letat sig fram till en ganska stor plätt med plats för många bilar. Å ni slipper betala 30 kronor/timmen också. Jag såg nämligen ingen parkeringsautomat.

Som Kajsalisa helt riktigt påpekade kunde gårdagens inlägg mycket väl ha passat till helgens Fototriss som har temat blått. Å för att vara helt ärlig var nog lördagens bilder snäppet vassare än dagens. Åt andra sidan är det ju en utmaning att kombinera två teman också. Samtidigt är dagens tre bilder så härligt osammanhängande, men visar vilka olika och delvis otippade ”saker” man kan träffa på när man går på en 6 kilometer lång fot(o)promenad i huvudstaden. Hoppas ni håller med!

Fler blåa motiv hittar ni hos Fototriss.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.

En lista på alla som gillar att skylta på söndagar hittar ni här.

Det här är mitt 43:e inlägg till Blogg 100. 43 down, 57 to go.

PS. Visserligen har jag tackat i mina kommentarer på era bloggar för alla länkar ni har försett mig med de senaste två veckorna. Men idag vill jag göra det "officiellt" också. 1 000 tack! Det känns faktiskt riktigt skönt att vara sååååå poppis bland mina bloggkompisar. Å som ni vet länkar jag hemskt gärna tillbaka till er, men - precis som ni - väntar jag på rätt tillfälle:-) DS.


26 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Häftig bil, det kallar jag anarkistisk parkering, men den stör ju egentligen ingenting :) Du verkar gått ungefär som jag i den här trissen.

cissi sa...

Snyggt trissat! Måste nog tycka att du nästan producerat två trissar detta veckoslut, mycket blått både i det här och ditt förra inlägg.....mycket blått och mycket snygga bilder från din promenad! :)
Ha en fin söndagkväll!

Veiken sa...

Åh, vilken pärla och vilken nostalgi. Jag menar alltså den BLÅ bilen. En Austin Cambridge.Härligt!

Eva Trillian sa...

Bra trissat :) Bilen tar ju priset så klart!

Stare Ström sa...

Tänk att chauffören tordes köra in i stan med den fina bilen!

svar: Du är helt rätt på det med vad kineser kan få till på skyltar! Ditt förslag skulle platsa fint!

TantGlad sa...

Blått en dag ett ögonblick i sänder.
Fin triss i blått.
Jag gillar bilden med den gamla bilen bäst.
Vilken nostalgi. Vilken pärla.

Ha det så gott och kram.

Herr Nilssons Fru sa...

De var en bra kombination. Härliga blå nyanser i bra skyltar.
Gallerian, häftig skylt en sån där man bara ser, ingen slinker förbi 
Bilen var inte från igår, kul att många såna där gamla bilar fortfarande lever och rullar runt.
Kramiz

Monica sa...

Gammal bil och gamla hus mer karaktär och finare att titta på.
OJ det var många år sedan jag var i gallerian, tyvärr har man väl inte råd att flytta till stan igen om inte den rödgröna röran sänker hela bostadsmarknaden då finns ju en chans;-)

Monica sa...

Ja du det var nostalgi på hög nivå i svartvitt.
Parkerar så nära Hemköp jag kan, är lite lat av mej;-)

Life of Johanna sa...

Alla länka? Vad har jag nu missat haha..

Vilka bra bilder på temat =)

Kicki sa...

Glitter och glamour
byggnaden är ju så sto(u)r
tänk att med den bilen få ta en t(o)ur!

Olga T sa...

Bilen !! Gillar!!

Geddfish ♥ sa...

BILEN, i BLÅTT, det var flott!
Jepp, så vajert.
Fin blandad osorterad triss!

Olga T sa...

SV: Max har bott hos oss sedan i november och både vi och den andra katten trivs med det (Max verkar också trivas).
Tack för gratulationen!

Rantamor sa...

Sådärja där kom det en triss från dig med, men färgen blå passar ju säkert för dig och mig...jag menar vi brukar ju inte riktigt uppskatta rosa.

Vet du vars Margareta har tagit vägen, saknar henne och hennes blogg ???

Tjingelingen från Rantamor.

Mias Mix sa...

Vilken läcker bil! Härligt blå bilder i både detta och förra inlägget. Var inne på samma ide, att ta en triss med blå skyltar. Är sugen att hoppa på skyltsöndagen men det blir så mycket på just söndagar.
Hoppas kunden blir nöjd med din bild!

Susjos sa...

Verkligen häftig bil!!
Tänk idag har jag skyltat i min blogg. Är det tre skyltar det ska vara eller?

Unknown sa...

Den lilla blå vid slussen var ju naggande god.
/Kiki

cat sa...

Ja det var härligt mycket blått i dina bilder den här gången.
Vilken söt liten bil!

Ama de casa sa...

Snygg kombi! :-)

Haha! Den där lilla blåa bilen med ett sugrör till avgasrör är nog den enda som till och med Trafikpolis-Ama skulle ha släppt igenom. Såååå söt! :-)

Anni sa...

Vilken pärla! Den skulle passa mig perfekt om jag inte får en önskad gammal jagga (och körkort) av någon.

Och nog har maken din rätt, akvedukten (akvedukterna) finns i Wales och inte i Stockholm ;-)

Vad gäller trissen så har man ju en hel vecka på sig, så jag valde att kombinera min med Blue Monday idag - orkade inte lägga upp fler inlägg igår kväll ...

Andra året i Hjo sa...

Bara inte den vackra gamla bilden blir slaktad. Det ser ju så ensligt ut - mitt i Sthlms city.

Herr Nilssons Fru sa...

Ville bara meddela att jag bor
i Sveriges trädgård Blekinge :)

Kramiz

Olga T sa...

Grattis till derbyvinsten!

Per-Anders sa...

Cool bil på sista bilden. Men hur lyckas man hitta en så stor tom yta att parkera på i Slussen, utan att forsera nån avspärrning?

Carita Liljendahl sa...

Mysig bil!