fredag 3 juli 2015

På jakt efter en fiskmås



Nu vet jag inte om ni har lagt märke till det, men det är först nu jag rör datorn idag. Har inte ens skrivit en endaste kommentar. Men lugn bara! Ska självklart ge mig ut på en bloggpromenad under kvällen. Då det var helt fantastiskt väder här i stor-Stockholm styrde vi nämligen kosan – tillika Tintin – cirka 20 kilometer norrut mot kusten och skärgårdens huvudstad Vaxholm.

Sådär

Där gav jag mig ut på jakt efter åtminstone en fiskmås. Jag menar det flög ju hundratals över våra huvuden, så någon borde jag väl kunna föreviga på bild tyckte jag. Som ni ser på collaget gick det sådär. Ni ser väl svansen i sista bilden;-) Men måsarna missade åtminstone våra huvuden när det tömde sina tarmar från luften, alltid nå't!

Ny bekantskap

Det finns ju ett antal mera eller mindre (ö-)kända restauranger i Vaxholm. I år hittade vi ett nytt ställe – Skafferi runt hörnet - med libanesisk inriktning – inte bara maten utan ölen också. Nu är glaset ju aningen fel till den libanesiska ölen, men jag garanterar att det inte gjorde så mycket – ölen var riktigt god, liksom mezen.

Citroën

Nu blev jag då riktigt glad. Jag menar det betyder ju ingenting att misslyckas med att fånga fiskmåsar på bild när man hittar den här (stillastående = lättfotade) pärlan – en Citroën Big Six Traction Avant från 1934. Observera att bilen har parkerats på en plats för funktionshindrade, utan att ha ett ID-märke i vindrutan. Det tycker jag är faktiskt riktigt taskigt, men det kan ju faktiskt inte bilen rå för.

PS. Sorry om ni förväntade er typiska skärgårdsbilder och är väldigt besvikna nu. Men som ni vet hittar jag alltid nå’t som är lite konstig;-) DS.

13 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Gillar dina konstiga bilder ;) och särskilt bilen, älskar gamla sådana.
Och jag har också en ölbild i min blogg idag, där inte glaset stämmer ;) men det är smällar man får ta.
Har varit ute mestadels, njuter av den alldeles förträffliga värmen.
Ha det gott.

Susjos sa...

Nämen det är inte sant!!! Var du i Vaxholm idag!!! Å jag såg minsann Vaxholms kastell från Tenö badet idag ;-) ...tyvärr fick min rygg lite för mycket sol, skulle ha åkt in till Vaxholm och tagit en öl istället för den för långa tiden i solen verkar det som! :-)
Å vilken snygg bil- från året som båda mina föräldrar var födda på :-)

Marit Johansson sa...

Det var en väldigt häftig bil men bara för att man har en sån får man väl inte parkera på handikappen..
Måste ha varit en härlig dag ute vid havet :) själv är jag inlagd på sjukan och har alltså inte njutit av något goväder, hoppas på att kunna åka hem imorgon!

Anki sa...

Äsch... vad är väl en mås på bild, när det finns både svalkande öl och en snygg gammal citroën... och som sagt det är ju inte bilens fel att den blev parkerad där...

Carita Liljendahl sa...

Åååh! Vaxholm är en så fin plats!
Roliga "bilder" av fiskmåsen - hahaaa :-)

Steve sa...

Jag som tillhör kategorin funktionshindrade, med hcp-P-tillstånd, blir riktigt ledsen när jag ser sånt. Men, som sagt, bilen var läcker. Men, hur visste du att det var en Big Six Traction Avant? Denna modell som gjordes i c:a 760.000 exemplar mellan 1934 och 1957.

Ama de casa sa...

Liite för många bokstäver, annars såg det där ut att vara ama'z öl :-D

Härligt väder och en tjusig mås! Om det nu var en mås. Svårt att avgöra...
:-)

Det är fint ute i Vaxholm!

vanessa andersson sa...

hah tur ni inte blev träffade ;)

Guldkryckan sa...

Måsar är jag uppvuxen med, som liten knodd hittade jag ett bo med ägg i och fick lägga benen på ryggen illa kvickt...ilskna satar det där om man kommer för nära deras avkomma.
Fin bil där...byggd i tider där man såg till det estetiska lite mer än idag...åtminstone tycker jag det. :)

Skärgården är ju skärgården oavsett vart den ligger...blå himmel (såg jag på bilden) och sol...ibland iallafall ;)

SV: Nä..man får vara försiktig så man inte ser ut som en kassler helt plötsligt ;)

cat sa...

Det är baske mig inte lätt att fota måsar i luften. Har försökt så många gånger att det till slut helt enkelt gick av rena förskräckelsen ;-)
Kul att hitta en ny och god öl! Nej den fina gamla bilen kan inte hjälpa att ägaren är en lagöverträdare.

Eva Trillian sa...

Bilden på bilen får mig att för låta alla tidigare missade fiskmåsar ;)

KajsaLisa sa...

Men att servera libanesisk öl i Brooklynglas, sånt gör man bara inte, det är ju som att limma fast ett porsheemblem på en gammal rostig Fiat.
Häftig bil i alla fall.

Husbilen-Ellen sa...

Läcker bil även om den stod på fel ställe. Jag blir glad av dina inlägg!!