onsdag 21 juni 2017

Några uppenbarelser

Idag drog maken och jag söderut, närmare bestämt till Hornstull, vidare över Liljeholmsbron till Aspudden, Hägersten och Midsommarkransen. På något sätt kan jag aldrig håller isär de tre sistnämnda stadsdelarna, vilket kan bero på att de flyter in i varandra och jag aldrig besökt självaste Aspudden förrän idag. Kan väl säga som så att det är en otroligt charmig del av Stockhom som dessutom ligger på tre höjdnivåer. Otroligt läckert! Å högst upp dyker det helt plötsligt upp en kyrka som råkar heta Uppenbarelsekyrkan. Den var riktigt mäktig och kyrkans namn är verkligen klockrent. Hoppas ni gillar bilderna. Hade gärna kollat in interiören också, men det pågick en begravningsgudtjänst och då backar till och med jag;-)


Charmiga Aspudden som faktiskt hade en "riktig" bokhandel kombinerad med ett café. Smart!


Uppenbarelsekyrkan är ett klockrent namn för denna mäktiga byggnad som hade gjort sig ännu bättre mot en blå himmel


Ett ovanligt "klocktorn" på baksidan av kyrkan. Verkligen en annorlunda placering av kyrkklockorna.



Entrén med reception. Snyggt tycker jag!

20 kommentarer:

Annette sa...

Det var en modern kyrka! Jag har just gått igenom bilder från vårt besök i Ostia Antica utanför Rom, så kontrasten blev minst sagt stor mellan byggnaderna ;) Entrén var pampig och fin med ljusinsläppet. Tänker på skillnaden i byggnadsstilar för 2000 år sedan och nu. Osannolikt mycket av det som byggdes av romarna finns kvar, men man kan ju undra hur länge alla nybyggnationer kommer att finnas kvar. När de gör utgrävningar efter oss kommer de att tro att vi bodde väldigt luftigt, när byggnaderna bara är stålskelett utan glas ;)

Steve sa...

Läckra bilder från Stockholm vars stadsdelar jag aldrig haft särskilt bra koll på. Men, en vacker stad är det.

nalta norrland sa...

En uppenbarelse i form av en kyrka :)
En modern kyrka.

Jag läste i tidningen - ja bara rubriken ;-) - att färre konfirmerar sig, trots att fler är religiösa, hur de två sakerna nu går ihop.
Jag tror ju allt fler kommer lämna kyrkan.

Geddfish ♥ sa...

Stockholm är en vacker stad. Men alldeles för okänd för mig numera.
Kyrkan var väldigt ståtlig och som du säger, en uppenbarelse.

Ni gillar fritidsforskarlivet, och visst är det härligt!
Ha de 💙

Ditte sa...

Trevligt med en tur till Aspudden och fint att hitta en uppenbarelse. En av alla "finheter" med Stockholm är dessa delar lite utanför stan men som har kvar sin charm och personlighet. Här finns mycket att upptäcka. Jag gör då och då turer med tunnelbanan på måfpå till områden där jag inte varit och det både längs grön och röd linje. Riktigt roligt.
Kyrkan har jag helt missat men den ligger kvar så hag ska ta mig en ny tur till Aspudden.
Kyrkan verkar väldigt spännande.
Tack för turen!

Ama de casa sa...

Så du är också kyrklig nuförtiden ;-)

Väldigt läckert takfönster där på sista bilden! Klockorna var fräna dom med :-)

Dom sydligare delarna av stan är lite halvvita fläckar på kartan för min del. Har mest hållit till i och norr om stan.

Anki sa...

Läcker kyrka! Aspudden ser trevligt ut ... måste nog kolla var det ligger - söder om Täby i alla fall... :)

Maria sa...

Det måste vara roligt att bo i en stad som kan ge en uppenbarelser. Jag tror jag sett allt i min stad och om jag missat något blir det nog ingen uppenbarelse när jag väl ser det ;-)

Biggeros sa...

Det må jag säga vilken modern och mäktig kyrka🤗
Entrén är även pampig.
Ja, ytterst ovanligt att placera kyrkoklockorna så långt ner...
Här aldrig varit i Aspudden.
Ett bra koncept att ha en bokhandel kombinerat med ett café. Får mig att tänka på en serie med stand up comedian "Ellen"

KajsaLisa sa...

Kul. jag har själv funderat på att åka dit och flanera runt med kameran, nu blev jag inspirerad. Sen finns ju Vinterviken där med.

Days by Johanna sa...

Du får åka dit igen ( när det inte ä begravning) så du kan kika insidan!

Monica sa...

Söder om stan har jag inte varit sedan jag hämtade
ut ett tåg från Nybodahallen på 90:talet :)
Hu för att tvätta alla dessa fönster men läckert
är det:-)
Ha en riktigt fin MIDSOMMAR

Carita Liljendahl sa...

Det finns ju så otroligt mycket och fint att se i Stockholm.
Tack för att du hör till dem som delar med dig, så att vi andra får resa med!

FREEDOMtravel sa...

Vilka bra bilder! Ser ut både som en charmig och lite cool stadsdel :) Vet inte om jag varit där faktiskt ...

Eva Trillian sa...

Wow! Ja, den kyrkan hade jag gärna sett från insidan - det ser lovande ut från utsidan!

Husbilen-Ellen sa...

Verkligen en mäktig kyrka!

Marita sa...

Den 17 juni var jag i Uppenbarelsekyrkan då barnbarn nr två Iiris döptes där. Festligt att du har nyligen också varit där. Jag gillade också kyrkan. Fantastisk glasmosaik inifrån. Iiris grät mest hela tiden utom när en kompis dotter sjöng "Sparvöga". Förstod att hon skulle böla då hon gör det ofta annars med.

Åke sa...

Vilken mäktig kyrka du visar upp :) Midsommarkransen har jag ett roligt minne av. Jag skjutsade min mor och far till ett vandrarhem där. Med på dragkroken fanns två cyklar (min och lillebrors) Jag skulle cykla runt i Stockholm och leta en båt. En kväll var jag upp till Uppsala och hälsade på min fd svägerska... sent hemkommen tillbaka körde jag av en väg för tidigt... hur än jag snurrade kom jag aldrig på rätt avfart... till slut hittade jag cykelvägen... den åkte jsg tillbaka på :) Det var ju inga ute ;) Hur jag hittade rätt? Jo 10 mil på cykel denna pingsthelg fick man allt lära sig :) Händelsen är ca 30 år nu :)

Åke sa...

Ja just ja... om jag hittade någon båt? Nej jag köpte en på hemmaplan :) Några år senare vart det en från Värmdö :)

Anders W sa...

Snygg kyrkomiljö. Och till bokhandeln och caféet verkar det höra en cykelverkstad. Cykelservice under fikastunden?