måndag 7 augusti 2017

Glad måndag





Foto: Aftonbladet.

Klart det var en glad måndag idag. För första gången på bra mycket länge fick vi inte en endaste droppe nederbörd. Bara en så’n sak gör ju att man blir extra glad. Men gladast är jag över gårdagens final i Euro2017 för damer.

Nederländerna eller Holland
Varför Holland i detta mästerskap genomgående kallades för Nederländerna har jag ingen aning om, speciellt då Belgien också deltog och landet mig vetande också ingår i Nederländerna. Så precis som holländarna själva håller jag mig till Holland.

Holland-Danmark 4-2
Finalmatchen mellan Holland och Danmark var en av det bästa – om inte DEN bästa – damfotbollsmatchen jag sett, framförallt under första halvlek. Fantastiskt långpassningsspel, tuffa närkamper, fina mål och utmärkta målvaktsinsatser. Till och med domarteamet var riktigt bra, för att inte tala om publikstödet som var enormt för båda lagen

Europamästare
Efter 2-2 i paus lyckades Holland näta två gånger till och därmed var den förtjänta segern ett faktum. Vilken succé för Holland som värdnation på alla plan faktiskt! Stort GRATTIS! En stor eloge till Danmark också som gav Holland en match in i det sista, och det med fyra förlängningskvartar i benen från kvarts- och semifinalen.

Några iakttagelser
- Det verkar vara inne med fotbollsstrumpor som går upp över knäet. Varför? Det ser bara fruktansvärt fult ut.

- Flera spelare speciellt danska Nadim fick ”justera” sina sportbehåer hela tiden. Dålig passform eller!?

- Marco van Basten var en bland nästan 29 000 åskådare.

PS. Vet inte varför jag envisas med att ta bilder av tv-skärmen? De blir alltid riktigt dåliga. Men som ni ser har jag faktiskt lånat ett proffsfoto från Aftonbladet. Jag menar en europamästare i så här snygga orangea tröjor förtjänar att se fina ut på min blogg;-) DS.

14 kommentarer:

Ditte sa...

Tack för din toppenanalys av matchen. Vilken toppenmatch! Och bilden här är bra, väldigt bra, väldigt orange...
Undrade också varför det hela tiden stod Nederländerna och inte Holland. Klurigt. Och visst spelade Danmark bra. Jätteroligt att de kom till final. Och Marco van Basten kände maken igen, dock inte jag.
Och visst har det varir en glad måndag. Och solig. Här blev det även middag på balkongen. Njutbart.

KajsaLisa sa...

Kul att tjejfotboll får uppmärksamhet, den behöver det även om jag själv inte intresserar mig. Däremot var det tråkigt att dom slog ut oss i överländerna. :)

nalta norrland sa...

svar Utmarker av Arne Dahl har jag läst, vecka 14 2016 :)
Jag har nog läst allt vad Arne Dahl skrivit... tror jag,
i alla fall om A-gruppen, har Du sett filmerna?
Vi såg dem i början på detta år,
tror det är åtta filmer,
baserade på böckerna.

nalta norrland sa...

Har noll och ingen uppfattning så jag håller bara med Dig :)

Här har det regnat... säg vilken dag det inte har regnat detta sommarlov ;-)

Men blev faktiskt glad då jag såg regnbågen, en pride-båge :)

Geddfish ♥ sa...

Jag kan inte bidra med fotbollskunnande, men tycker bilderna var färgglada och jag blir glad av din kunskap.
Däremot kan jag förklara Nederländerna. Det heter så. Jag vet, för att Lena i Wales har nyligen förklarat detta. Och så googlade jag på det också. Nä, men jag har väl alltid sagt Holland och holländska, vilket då inte är korrekt.

Nu lutar jag mitt trötta huvud på kudden och önskar fortsatt trevlig kväll 💜

Anni sa...

Holland är en del av Nederländerna. Belgien ingår inte alls i Nederländerna, dock i Benelux tillsammans med Luxemburg. Vi svenskar har alltid slarvat och sagt fel när vi sagt Holland. Hur skulle vi gilla om andra sa Svealand istället för Sverige?

Men matchen var fantastisk! Jag fattar inte hur folk kan tycka att fotboll är tråkigt. Vilken match det var!

Steve sa...

Holland ligger bättre i munnen än Nederländerna. Värdiga mästare oavsett vad vi kallar dom.
Själv såg jag inte finalen då jag hade Liv på besök.

Carita Liljendahl sa...

Det var en bra match med många mål och fina målchanser!
Jag hejade på Danmark men blev inte ledsen då hemmanationen vann :-)

Days by Johanna sa...

Missade första halvlek, kasst, hade inte koll på när finalen skulle gå, kasst, trodde den skulle gå typ 20:45 eller nått..

men såg i alla fall andra och nederländerna var väl förtjänta och vinna på hemmaplan... Ungefär sådär ser det ut när ifk kristianstad spelar hemma :)

Nej jag blev lite tagen på sängen när Erik sa så. Men när jag fått tänka och lugna mig lite så insåg även jag det var det klokaste!

Mias Mix sa...

Såg tyvärr inte finalen. Men förstod att Holland (Nederländerna) var värda att vinna. Roligt för dem att få vinna på hemmaplan.
Visst är dagarna utan regn sköna men det skulle behövas bra mycket mer regn.
Ha det gott! Kram

Ama de casa sa...

Bara en enda nackdel kan jag se med detta inlägg. Varför passar dom inte på att visa fotboll när det är dåligt väder? ;-)

Jag fotar också av TV-n. Inte dom bästa bilderna, men då visar man ändå att man faktiskt "var med"... :-D

Eva Trillian sa...

Fotboll :) det är inte svårt att glädjas över andras glädje :) och vinnare är ju alltid glada!

Husbilen-Ellen sa...

Flera skäl för en glad måndag!!

Susjos sa...

Va synd att vi missade den matchen! Men ingen fotboll visades på vår Tv på hotellrummet i Taormina...